★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ گفت و گوی لاریجانی با سی ان ان

لاریجانی در پاسخ،گفت: همه چیز به نوع رویکردهای دولت آمریکا بستگی دارد. دولت امریکا (از زمان پیروزی انقلاب اسلامی) تاکنون دائما سیاست های خصمانه و مداخله جویانه علیه ایران اتخاذ کرده است و از طریق اقدامات سیاسی و رسانه ای همواره به دنبال دخالت در امور داخلی ایران، خرابکاری و حمایت از تروریست در این کشور بوده است .
دبیر ستاد حقوق بشر ایران در گفت و گویی با شبکه خبری سی ان ان تاکید کرد: تلاش های واشنگتن برای محروم کردن تهران از فناوری صلح آمیز هسته ای با شکست مواجه شده و کاخ سفید چاره ای جز پذیرفتن ایران هسته ای ندارد.
   
به گزارش ایرنا،'محمد جواد لاریجانی' که برای حضور در جلسه بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران از سوی سازمان ملل،به نیویورک سفر کرده است،در گفت و گو با فرید زکریا یکی از مجریان معروف شبکه سی ان ان افزود:

 هر زمان آمریکا به این نتیجه برسد که باید ایران هسته ای را بپذیرد و با آن تعامل داشته باشد، این آغاز رسیدن به یک توافق و راه حل اساسی برای موضوع هسته ای ایران است و من به آینده آن خوشبین هستم .

فرید زکریا در آغاز این مصاحبه، ضمن معرفی مختصر محمد جواد لاریجانی به مخاطبین شبکه سی ان ان و توضیح دلیل سفر این مقام ایرانی به نیویورک، گفت: آقای لاریجانی عضو یکی از معروفترین خانواده های سیاسی ایران است. دو نفر از برادارانشان ریاست دو قوه مجریه و قضائیه را در ایران در اختیار دارند ضمن اینکه آیت الله لاریجانی پدر خانواده لاریجانی نیز از روحانیون برجسته و صاحب نفوذ در ایران بود.

مجری سی ان ان در ادامه توضیحات خود گفت :اگر چه دلیل اصلی سفر لاریجانی به نیویورک مربوط به مسایل حقوق بشر می شود، اما در این مصاحبه، علاوه بر پرداختن به موضوع حقوق بشر، سوال هایی نیز در باره موضوع هسته ای ، روابط با آمریکا و دمکراسی در ایران مطرح خواهد شد.

اگر چه این مجری مشهور شبکه سی ان ان مصاحبه خود را با سوالاتی درباره حقوق بشر در ایران آغاز کرد و قصد داشت بخش عمده گفت و گو را روی این موضوع مانور دهد، اما وقتی با پاسخ های هوشیارانه و منطقی لاریجانی مواجه شد، ناچار سمت و سوی مصاحبه را تغییر داد و به طرح سوالاتی در زمینه های دیگر پرداخت .


مشروح مصاحبه فرید زکریا با محمدجواد لاریجانی به شرح زیر است:

مجری سی ان ان:

به چه دلیلی به اینجا آمده اید؟ سازمان ملل قطعنامه ای در محکومیت حقوق بشر در ایران صادر کرده است. چه صحبتی درباره نگاه جامعه بین الملل به وضعیت حقوق بشر در ایران دارید؟

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در پاسخ به این سال با بیان این که موضوع حقوق بشر از اهمیت و جایگاه اساسی برای ایران برخوردار است،گفت: موضوع حقوق بشر از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا و برخی اروپایی ها به ابزاری سیاسی برای تحت فشار قرار دادن ایران تبدیل شده است زیرا آنها دمکراسی موجود در ایران را برنمی تابند.

زکریا در ادامه ادعا کردد که این فقط برخی کشورها یا دولت های خاص نیستند که وضع حقوق بشر در ایران را محکوم می کنند بکله نهادها و سازمان های بین المللی از جمله زیرمجموعه های مختلف سازمان ملل، سازمان عفو بین الملل و گروهها نظارت بر حقوق بشر نیز وضعیت حقوق بشر در ایران را به ویژه به خاطر اعدام ها، سنگسار قطع عضو و وجود زندانیان سیاسی دراین کشور محکوم می کنند.

لاریجانی در پاسخ به این موارد، آنها را یک سری ادعای غیرواقعی و کاذب دانست و گفت که این ادعاها صرفا برآمده از تبلیغات سوء رسانه ای است.

وی در بخشی از سخنان خود برای مقایسه مفهوم حقوق بشر در برخی جوامع غربی با جوامع دیگر اظهار داشت: در برخی جوامع غربی وقتی یک سگ بر اثر برخورد با یک خودرو کشته می شود، کلی جنجال و هیاهو به پا می کنند اما چشم خود را به روی کشتار صدها و هزاران انسان بی گناه از سوی هم پیمانانشان می بندند.

** دمکراسی و انتخابات 88

مجری سی ان ان در بخش دیگری از این گفت و گو با پرداختن به موضوع دمکراسی در ایران ، موضوع انتخابات اخیر ریاست جمهوری را پیش کشید و با این ادعا که رهبران جنبش اعتراضی موسوم به سبز ایران پس از انتخابات تحت حبس خانگی قرار گرفته اند و تعدادی از رهبران این جنبش هم در زندان به سر می برند،

 پرسید که این همان دمکراسی رو به رشدی است که ایران از آن حرف می زند و می خواهد آن را به عنوان یک دمکراسی الگو به خاورمیانه معرفی کند؟

دبیر ستاد حقوق بشر ایران با تاکید بر اینکه انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران یکی از باشکوه ترین انتخابات کشور در طول سه دهه اخیر بود،گفت: در این دور از انتخابات همه چیز کاملا شفاف و روشن بود و بیشتر وقت رسانه های ایران به پخش مناظره ها میان نامزدهای انتخابات و یا طرفداران آنها اختصاص یافت.

وی افزود: تصمیمی هم که مردم ایران در انتخابات گرفتند کاملا دقیق و واضح بود. 24 میلیون نفر به احمدی نژاد و حدود 12 میلیون نفر هم به نامزد دیگر رای دادند.

در ادامه این مصاحبه فرید ذکریا سعی کرد تا با یادآوری اغتشاشات بعد از انتخابات، بار دیگر شائبه وجود تقلب در انتخابات را مطرح کند که لاریجانی در پاسخ به این اظهارات مجری سی ان ان گفت: اعتراض های مردمی نمی تواند نقض کننده دمکراسی باشد. هر دمکراسی می تواند با یک سری اعتراض ها همراه باشد.

مشاور رییس قوه قضاییه افزود: بزرگترین اشتباهی که معترضان مرتکب شدند این بود که از سوی آمریکا و برخی دولت های غربی بازی خوردند.آنها تحت تاثیر دخالت های دولت آمریکا و برخی اروپایی ها در امور داخلی ایران قرار گرفتند و همین اشتباه آنها هم باعث شد که نامزدهای شکست خورده انتخابات حتی آن محبوبیت و جایگاه خود در گذشته را هم از دست بدهند.

** برنامه هسته ای ایران

مجری سی ان ان در ادامه این گفت و گو با اشاره به فعالیت های هسته ای ایران در سوالی جهت دار پرسید که آیا ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است؟

لاریجانی در پاسخ گفت: ایران به دنبال گسترش و توسعه بخشیدن به برنامه های خود در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای است.

وی تاکید کرد: سلاح هسته ای هیچ کمکی به امنیت ما نمی کند و هیچ گاه جزو فهرست تجهیزات دفاعی ما قرار نخواهد گرفت.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران تاکید کرد: رفتن به سمت ساخت سلاح هسته ای به هیچ وجه به نفع ایران نبوده و نیست و ایران هرگز برنامه ای برای تولید سلاح هسته ای ندارد.

زکریا پرسید: اگر ایران مدعی است که برنامه ای برای ساخت سلاح هسته ای ندارد، پس چرا گشایشی در موضوع هسته ای این کشور ایجاد نمی شود و چرا ایران با طرف های مقابل نمی تواند بر سر این موضوع به توافق برسد؟ آیا شما پیش بینی می کند که ایران با طرف های مقابل در موضوع هسته ای بتواند به توافق برسد؟

لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: من به شخصه نسبت به حل موضوع هسته ای ایران بسیار خوش بین هستم . به نظر من علائم رسیدن به توافق در این زمینه زمانی ظاهر خواهد شد که آمریکا و غربی ها این حقیقت را درک کنند که باید ایران هسته ای را بپذیرند و قبول کنند که ایران هرگز به سمت فعالیت های ساخت تسلیحات هسته ای حرکت نخواهد کرد.

فرید زکریا با قطع سخنان لاریجانی گفت: اما آقای اوباما و دیگر مقامات اروپایی بارها اعلام کرده اند که ایران می تواند فناوری صلح آمیز هسته ای در اختیار داشته باشد و تنها مسئله آنها، موضوع سلاح هسته ای است.

لاریجانی گفت: آمریکا و اروپا درادعاهایی که مطرح می کنند جدی نیستند، اما این که چرا من نسبت به حل موضوع هسته ای ایران خوش بین هستم این است که معتقدم تلاش های آمریکا برای محروم کردن ایران از فناوری صلح امیز هسته ای به شدت با شکست مواجه شده است .

مجری سی ان ان بار دیگر با قطع سخنان لاریجانی گفت: پس تحریم ها در این میان چه نقشی دارد؟ با وجود این تحریم ها، شما به چه چیزی خوش بین هستید؟

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه تحریم ها علیه ایران برای طرف مقابل موفقیت آمیز نبوده است ، گفت: هر زمان آمریکا به این نتیجه برسد که باید ایران هسته ای را بپذیرد و با آن تعامل داشته باشد، این آغاز رسیدن به یک توافق و راه حل اساسی است.

** چشم انداز روابط ایران و آمریکا

مجری سی ان ان در ادامه پرسید: آیا فکر می کنید در دو سه سال آینده مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا امکان پذیر خواهد بود؟

لاریجانی در پاسخ،گفت: همه چیز به نوع رویکردهای دولت آمریکا بستگی دارد. دولت امریکا (از زمان پیروزی انقلاب اسلامی) تاکنون دائما سیاست های خصمانه و مداخله جویانه علیه ایران اتخاذ کرده است و از طریق اقدامات سیاسی و رسانه ای همواره به دنبال دخالت در امور داخلی ایران، خرابکاری و حمایت از تروریست در این کشور بوده است .

رییس ستاد حقوق بشر ایران، ادامه داد: ایران قصد ندارد مثل برخی کشورهایی باشد که تحت امر دیگران هستند.

مجری سی ان ان پرسید که اگر امریکا پیشنهاد گفت و گوی جامع درباره موضوعات مختلف را مطرح کند، ایران حاضر به گفت و گو خواهد شد؟

لاریجانی با بیان اینکه ایران همیشه از چنین گفت و گوهایی استقبال کرده ،گفت: از عمده دلایلی که ایران از انجام گفت و گوهای جامع درباره مسایل مختلف جهان استقبال می کند این است که این کشور به دنبال کاستن و از بین بردن تنش ها در منطقه و جهان است و این به نفع ایران خواهد بود.

فرید زکریا دوباره پرسید: آیا عادی شدن روابط ایران و امریکا برای شما قابل تصور است؟

لاریجانی در پاسخ گفت: البته که قابل تصور است. منظور من این است که خصومت و کینه چیز قابل قبولی نیست و ما فکر می کنیم که بهتر است با تمام کشورهای جهان رابطه خوب داشته باشیم و آمریکا هم از این قائده مستثنی نیست.

وی در عین حال افزود: تنها مانعی که سد راه روابط تهران و واشنگتن شده است، سیاست های خصمانه و مداخله جویانه دولت آمریکا در قبال ایران است که سال های متمادی ادامه داشته است.

** چرا 'مرگ بر آمریکا'

مجری سی ان ان در ادامه این گفت و گو از لاریجانی پرسید: علت اینکه ایران شعار مرگ بر آمریکا سر می دهد، چیست؟

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در پاسخ به این سوال اظهار داشت که منظور از این شعار ملت ایران مرگ بر 'مردم آمریکا' نیست و نباید برداشت سطحی و ظاهری از این شعار شود.

وی افزود : منظور ملت ایران از این شعار، محکوم کردن سیاست های خصمانه و مداخله جویان دولت آمریکا علیه ایران است و مردم ایران نمی خواهند کسی در امور داخلی کشورشان مداخله کند و بر آنها سلطه جوید.

فرید زکریا همیچنین پرسید : برخی مقامات ایران ازجمله رییس جمهوری این کشور گفته است که 'اسراییل باید از روی نقشه محو شود' آیا این بدان معنا است که ایران تمایل به حمله نظامی به اسراییل دارد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال،با تاکید بر اینکه ایران هرگز فکر حمله را در سر نمی پروراند و به آن اعتقادی ندارد، رژیم صهیونیستی را عامل بسیاری از فتنه ها و مشکلات منطقه و جهان داست و با یادآوری حادثه 11 سپتامبر که منجر به کشته شدن بیش از سه هز ار نفر شد، این حادثه را حاصل توطئه های طراحی شده از سوی صهیونیست ها دانست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد