★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ فروش مخفیانه سامانه رادار روسى به ایران؟

خبرگزارى یونایتد پرس در گزارشى با اشاره به مطلبى از مؤسسه تحقیقاتى استراتفور، ادعا کرد که روسیه احتمالاً مخفیانه و از طریق کشورهاى ثالث، سامانه رادار پیشرفته‌اى را به ایران فروخته است.
آفتاب: خبرگزارى یونایتد پرس در گزارشى با اشاره به مطلبى از مؤسسه تحقیقاتى استراتفور، ادعا کرد که روسیه احتمالاً مخفیانه و از طریق کشورهاى ثالث، سامانه رادار پیشرفته‌اى را به ایران فروخته است. در گزارش یونایتد پرس آمده است:


به گزارش دیپلماسی ایرانی، ایران اخیراً ادعا کرد که توانایى رادارهاى خود را تا حد زیادى ارتقاء داده است. این رادارها در طرح ایران براى بهره‌گیرى از منابع داخلى به منظور تقویت پدافند هوایى خود در مقابل حملات ایالات متحده و اسرائیل نقشى حیاتى دارند.

در گزارشى که که مؤسسه آمریکایى استراتفور منتشر کرده است ادعا شده است که تهران اخیراً کمک شایان توجه و مخفیانه‌اى را از روسیه دریافت کرده است. با این حال این گزارش هیچ‌گونه اشاره‌اى به زمان این کمک نکرده است.

در ماه ژوئن سال جارى روسیه از تحویل سامانه پرتوان اس-300 که ایران براى آن در سال 2007 هشتصد میلیون دلار دریافت کرده بود خوددارى کرد. روسیه براى این اقدام خود تحریم‌هاى سازمان ملل بر علیه برنامه هسته‌اى ایران را دستاویز قرار داده بود.

اگر روسیه سامانه رادار جدیدى را در اختیار ایران قرار داده باشد، احتمالاً این سامانه بیش از آنکه به افزایش تعداد سامانه‌هاى ایران منجر شود، آن را تقویت مى‌کند.

گزارش استراتفور ادعا مى‌کند که این تجهیزات به واسطه ونزوئلا و بلاروس به ایران تحویل داده شده است. على‌رغم این، استراتفور به نوع این سامانه روسى اشاره نکرده است.

به گفته منابع گزارش، بلاروس این سیستم را به شرکتى ونزوئلایى فروخه است که خود اخیراً از طریق ابوظبى این محموله را به ایران تحویل داده است.

روسیه در تلاش است تا صادرات تسلیحاتى خود را که بخش بزرگى از درآمدى ارزى این کشور را تشکیل مى‌دهند افزایش دهد و به منظور پنهان نگه داشتن برخى از مبادلات تسلیحاتى خود از دید جامعه بین الملل، بارها از بلاروس به عنوان واسطه بهره گرفته است.

مسکو در دهه 90 نیز بارها از بلاروس و هم‌چنین اوکراین و بلغارستان، استفاده کرد تا به صدام حسین در هنگامى که عراق تحت تحریم‌هاى شدید اقتصادى بود اسلحه بفروشد.

خوددارى مسکو از فروش اس-300 به ایران از نگاه بسیارى تلاشى در راستاى نزدیک شدن به ایالات متحده بود. این اقدام روسیه باعث خشم تهران و تنش در روابط دو کشور شده بود.

در ادامه گزارش استراتفور آمده است: «مسکو قصد ندارد اهرم تهران را به صورت کامل از دست بدهد. این اقدام اخیر نشان مى‌دهد که مسکو احتمالاً قصد استفاده مجدد از این اهرم را دارد».

روابط مسکو و واشنگتن بر سر پیمان کاهش سلاح‌هاى هسته‌اى و میل ایالات متحده به امضاى پیمان دفاعى موشکى بار دیگر دچار مشکلاتى شده است. در ادامه مطلب استراتفور آمده است که «ایالات متحده ممکن است قصد ازسرگیرى باواسطه کمک‌هاى نظامى خود به گرجستان را داشته باشد که این امر باعث برانگیخته‌شدن عصبانت روسیه شود».

در ماه ژوئن، روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که ایران در اواسط سال 2009 به سوریه، متحد اصلى خود در میان اعراب، سامانه پیشرفته و ناشناخته‌اى را تحویل داده بود که مى‌تواند در جلوگیرى از حمله پیشگیرانه اسرائیل به تأسیسات هسته‌اى ایران مؤثر باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد