★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ جنجال رسانه های غربی درباره سفارتخانه ای ایران در گامبیا

جنجال رسانه های غربی درباره سفارتخانه ای که ایران در گامبیا ندارد


سیاست > دیپلماسی  - صبح سه شنبه موج جدید خبری درباره حضور ایران در آفریقا به راه افتاد.

یک سال پس از تاکید ایران و گامبیا بر تحکیم روابط، از صبح دوم آذر ماه خبرهایی درباره اخراج نمایندگان ایران از خاک گامبیا از سوی خبرگزاری های خارجی منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، سال گذشته درست در همین روز - دوم آذر- بود که محمود احمدی نژاد به گامبیا سفر کرد و در کنفرانس خبری مشترکی که یحیی جامه، رئیس جمهوی گامبیا، در آن حضور داشت، گفت که «جمهوری اسلامی ایران مصمم است روابط و همکاری های خود را در همه زمینه ها با گامبیا گسترش دهد و هیچ محدودیتی هم برای توسعه این روابط نداریم. »

حال درست یک سال بعد، با وجود تاکید ویژه دستگاه دیپلماسی دولت دهم به مانند دولت نهم بر توسعه روابط و مناسبات با قاره آفریقا شاهدیم که کوچکترین کشور این قاره به 2 نماینده ایران در کشورش بر اساس خبری که رویترز به نقل از منابع خود در دولت گامبیا اعلام کرد 48 ساعت فرصت داده تا خاک این کشور را ترک کنند.

پیگیری های خبرآنلاین برای جویا شدن نظر مقام های مسئول در وزارت خارجه تا زمان تنظیم این گزارش بی نتیجه بوده اما بر اساس پیگیری های انجام شده مشخص شد که این موضوع در دستور کار بخش آفریقایی وزارت خارجه قرار دارد و در صورت لزوم موضع نهایی این وزارت خانه به اطلاع عموم خواهد رسید.

موضوع از چه قرار است؟دولت یحیی جامه، رئیس جمهوری گامبیا، دوشنبه یکم آذرماه (۲۲ نوامبر) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «تمام پروژه ها و برنامه های دولت گامبیا که با همکاری جمهوری اسلامی ایران اجرا می شود، لغو شده است.»

مقام های گامبیا علت این تصمیم را اعلام نکرده اند. اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود در دولت گامبیا می گوید که این تصمیم به ماجرای ارسال سلاح از ایران به نیجریه که بر اساس گزارش ها قرار بوده به گامبیا برده شود، ارتباط دارد.

هنوز علت دقیق اعلام قطع رابطه یک جانبه دولت گامبیا با ایران مشخص نیست و تا زمانی که مقامات کشورمان در این خصوص اظهار نظر نکنند، ارائه تحلیل دقیق از آن نا به جاست اما برخی رسانه های غربی گمانه هایی درباره ارتباط این موضوع با کشف اخیر مقادیری سلاح قاچاق در نیجریه مطرح کرده اند.

وضعیت نمایندگی ایران در گامبیابه گزارش خبرآنلاین، ایران در گامبیا سفارتخانه ندارد و تنها یک دفتر نمایندگی در این کشور دایر است. سفارت ایران در سنگال سفارتی اکردیته بوده که به امورات گامبیا هم رسیدگی می کند. دو سال پیش یک دیپلمات ارشد به عنوان نماینده ایران در گامبیا منصوب شد. بر اساس برخی اطلاعات مکان و امکانات این نمایندگی را نیز دولت گامبیا در اختیار نماینده ایران قرار داده است و تنها یک کارمند اداری در این نمایندگی در کنار دیپلمات ارشد کشورمان فعال است.

این در حالی است که در فروردین ماه سال 86 سفارت گامبیا در تهران افتتاح شد و در مراسم افتتاح این سفارت خانه منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان از افتتاح سفارت خانه ایران در بانجول در آینده نزدیک خبر داد که همچنان محقق نشده است.

سطح روابط ایران و گامبیااز سال 1994 که یحیی جامه در این کشور قدرت را در دست گرفت، روابط خوبی میان آبوجا و تهران برقرار شد. «جامه» اولین رئیس دولت کشوری بود که محمود احمدی نژاد را به عنوان میهمان ویژه اجلاس سران اتحادیه کشورهای آفریقایی در کنار آقای چاوز به گامبیا دعوت کرد.

پس از آن رئیس جمهور ایران دو بار دیگر نیز به گامبیا رفت؛ یک بار در راه سفر به نیویورک توقفی کوتاه در بانجول داشت و بار دیگر در دوم آذرماه سال 88، یعنی درست یک سال پیش میهمان این کشور بود. در این سفر روسای جمهور ایران و گامبیا بیانیه مشترکی را با تاکید بر آغاز مرحله جدیدی از روابط میان دو کشور صادر کردند که در آن بر گسترش مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی دوجانبه و نیز همکاریهای بین المللی تاکید شده بود. دو کشور همچنین افزایش همکاری های خود در مجامع بین المللی و بخصوص جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی را مورد تاکید قرار دادند. اینها نشانه روابط حسنه میان دو کشور است.

گامبیا؛ کشوری شبه محاطیگامبیا کشوری باریک و کم ارتفاع در دو سوی رود گامبیا است. این کشور محصور در خاک سنگال است و تنها از یک جهت با هشتاد کیلومتر خط ساحلی به اقیانوس اطلس راه دارد. این کشور با هیچ کشور دیگری غیر از سنگال مرز مشترک ندارد. پایتخت این کشور شهر بانجول است و زبان رسمی آن انگلیسی است. بی تردید با عمر 48 ساله خود استقلال سیاسی و نظامی قابل اشاره ای ندارد و تحت تاثیر مستقیم سیاست های خارج از کشور خود است گرچه عنوان حکومت گامبیا، جمهوری است.

گامبیا در سازمان ملل متحد، سازمان وحدت افریقا، جامعه‌ اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و جامعه‌ کشورهای مشترک المنافع عضویت دارد اما هیچ یک از این عضویت ها منجر به تاثیرگذاری این کشور در  قاره سیاه و به شکلی کلان تر در عرصه بین المللی نشده است.

زمینه های همکاری ایران و گامبیاسرمایه‌های بسیار عظیمی در آفریقا وجود دارد از نیروی انسانی تا مرزهای طولانی. گامبیا ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف به ویژه کشاورزی دارد و در مذاکرات مقامات دو کشور از شرکت‌های خصوصی و دولتی ایران برای سرمایه‌گذاری در گامبیا به ویژه در زمینه صنایع غذایی دعوت به عمل آمده بود. همچنین وزارت نیرو برای اجرای پروژه‌هایی در گامبیا همانند بعضی از کشورهای آفریقایی دیگر اعلام آمادگی کرده بود.

اکنون برخی معتقدند که گامبیا و چند کشور آفریقایی دیگر به دلیل عدم پیشرفت مطلوب در روند اجرایی پروژه های مشترک ایران در این کشورها قصد تجدید نظر در روابط شان با تهران را دارند.

این مساله گرچه تایید نشده است اما عاملی برای بازنگری در سیاست توسعه روابط با قاره سیاه با اتکا به قابلیت های فراوان نهفته در آن است. شاید ایران باید به این مساله بیشتر توجه داشته باشد که وابستگی سیاسی و امنیتی اغلب کشورهای آفریقایی به قدرت های جهانی عاملی است که روابط آنها با ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.

پس از گذشت یک سال از این گفته رئیس جمهور کشورمان که «مصمم هستیم در زمینه ارتقاء روابط دوجانبه و بین المللی با گامبیا گام های مستحکمی را برداریم و در این راه هیچ عاملی نمی تواند ما را متوقف کند» حالا شاهد تضعیف و تیرگی روابط با این کشور کوچک آفریقایی هستیم. دستگاه دیپلماسی کشورمان باید هر چه سریعتر برای ممانعت از تسری این تیرگی به روابط ایران با سایر کشورهای آفریقایی که توسعه روابط با آنها در اولویت های سیاست خارجی ایران طی شش سال گذشته بوده است، هر چه سریعتر اقدام کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد