★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ گفت‌وگوی لفظی تند گل و سارکوزی درباره ایران

گفت‌وگوی لفظی تند گل و سارکوزی درباره ایران

به گزارش برخی رسانه‌های ترکیه، رییس‌جمهور ترکیه و فرانسه که برای شرکت در نشست ناتو به لیسبون سفر کرده بودند، درباره‌ی ایران گفت‌وگوی لفظی تندی داشتند.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی حریت گزارش داد: سارکوزی اصرار داشت که نام ایران به عنوان منبع اصلی یک حمله‌ی هسته‌یی احتمالی در بیانیه‌ی کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) ذکر شود، اما به دلیل اصرار ترکیه در نهایت ناتو از انجام این کار سر باز زد.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه‌ی حریت، روزنامه‌ی ملیت روز یک شنبه گزارش داد: عبدالله گل ـ رییس‌جمهور ترکیه ـ خطاب به سارکوزی گفت: بردن نام کشور خاصی را فراموش کنید. پروژه‌ی دفاع موشکی نباید هیچ کشوری را هدف قرار دهد.

رییس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با همتای فرانسوی‌اش گفت که سامانه‌ی دفاع موشکی پیشنهادی برای اروپا برای محافظت از کشورهای عضو ناتو در برابر یک کشور واحد نیست، بلکه برای هر تهدید بالستیک احتمالی است.


به گزارش روزنامه‌ی ملیت، تاکید ترکیه بر این که ناتو نباید از یک کشور خاص به عنوان تهددی نام ببرد مورد حمایت اکثر کشورهای عضو این پیمان از جمله آمریکا و انگلیس قرار گرفت.

فرانسه که در گفت‌وگوهای قبلی در این زمینه پافشاری کرده بود از پافشاری بر ذکر نام ایران در سند نهایی ناتو به عنوان یک تهدید خاص خودداری کرد.

بر اساس گزارشات، گل پس از پایان نشست لیسبون در جمع خبرنگاران ترک گفت: ما نمی‌خواهیم در منطقه‌ی خود یک عراق دوم را تجربه کنیم.

رییس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اهمیت ایران به عنوان کشور همسایه‌اش، یادآوری کرد که ترکیه از همه‌ی راه‌های دیپلماتیک برای حل این مساله استفاده می‌کند.

گل تاکید کرد که مساله‌ی هسته‌یی و موشک‌هایی که ایران می‌سازد دو مساله‌ی کاملا جداگانه است و موشک‌های ایران تهدیدی برای منافع ملی ترکیه به حساب نمی‌آیند.

رییس‌جمهور ترکیه گفت: ما همسایه‌ی ایران هستیم. حتی اگر ایران دشمن ما بود، نیازی به موشک‌ها نبود.

گل در ادامه اظهاراتش گفت که ایران به ترکیه اعتماد کرده است و تهران در مذاکرات هسته‌یی اوایل سال میلادی جاری به آنکارا اختیار تام داد.

وی گفت: ایران به ما گفت که اگر ترکیه اصرار دارد مذاکرات در استانبول انجام شود، ما به ژنو نخواهیم رفت. اما آن چه مهم است محتوای گفت‌وگوهاست نه مکان آن.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد