★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ حمایت همه جانبه از خلق و انتشار آثار قرآنی

★ حمایت همه جانبه از خلق و انتشار آثار قرآنی

در تشریح برنامه‌های جشنواره قصه‌های قرآنی مطرح شد:

حمایت همه جانبه از خلق و انتشار آثار قرآنی

گروه ادب: حجت‌الاسلام محمد نقدی در نشست «تشریح برنامه‌های سومین جشنواره قصه‌های قرآنی» که امروز، 15 تیرماه در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، گفت: دبیرخانه این جشنواره از خلق و انتشار آثار برتر قرآنی در مرحله قبل از تألیف به صورت کامل حمایت می‌کند.


به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، نشست خبری تشریح برنامه‌های سومین جشنواره قصه‌های قرآنی، عصر امروز، سه‌شنبه، 15 تیر در خبرگزاری ایکنا با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «محمد نقدی» عضو دبیرخانه جشنواره قصه‌های قرآنی و «حسین فتاحی» دبیر علمی این جشنواره برگزار شد.

حجت‌الاسلام نقدی در ابتدای این مراسم در اشاره به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: این مسابقات در ابتدا تنها بر تلاوت و تجوید متمرکز بود، اما اندک اندک برای تنوع، حفظ، تفسیر و پژوهش‌های قرآنی هم به آن اضافه شد.

وی ادامه داد: نزدیک به 15 سال پیش این فکر به ذهن‌ها خطور کرد که ادبیات داستانی ـ قرآنی هم به مسابقات افزوده شود، تا هم به مخاطبان این جشنواره افزوده شود و هم از نظر فنی مخاطبان بیشتر با ادبیات قرآنی آشنا شوند؛ چرا که در ادبیات ما قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد و نویسندگان ما در این سال‌ها به سهم خود عملاً در حوزه مفاهیم و مضامین قرآنی فعالیت کرده‌اند.

در استفاده از قرآن باید همه مضامین، احکام، روایت‌ها و داستان‌های تاریخی قرآن را مورد بهره‌برداری قرار دهیم

رئیس مرکز ترجمه قرآن به زبان‌های خارجی تصریح کرد: این جشنواره یا این هدف برگزار شد که به صورت ویژه عملاً نویسندگان را وارد این حوزه کنیم و نشان دهیم هنر امروز در بیان مفاهیم دینی چه نقشی می‌تواند ایجاد کند، بدون شک ما در استفاده از قرآن باید همه مضامین، احکام، روایت‌ها و داستان‌های تاریخی قرآن را مورد بهره‌برداری قرار دهیم، پس در دوره نخست جشنواره آنچه قبل از انقلاب درباره ائمه(ع)، انبیا(ع) و صحابه در قرآن نوشته شده است، را مورد ارزیابی قرار دادیم. مرحوم «مهدی آذریزدی» از نویسندگان ادبیات قرآنی برای کودکان و نوجوانان در سال 1374 برای نخستین‌بار در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت.

نقدی با بیان این مطلب که دومین جشنواره با فاصله 10 ساله با نخستین دوره برگزار شد، گفت: امروز در آستانه برگزاری سومین دوره جشنواره هستیم که در فاصله 5 ساله با دومین دوره برگزار می‌شود، خوشبختانه از این دوره به بعد، دبیرخانه، جشنواره قصه‌های قرآنی را به صورت ثابت هر 5 سال یکبار برگزار می‌کند. تا تولید آثار بهتر و بیشتر صورت گیرد و در کنار آن رقابت تنگاتنگی بین آثار برگزار شود.

«حسین فتاحی» دبیر علمی جشنواره نیز در سخنانی با اشاره به دو فراخوان جشنواره قصه‌های قرآنی گفت: ما در این جشنواره کلیه آثاری را که طی 5 سال اخیر منتشر شده‌اند مورد بررسی قرار داده و آثار موجود در حوزه قصه‌های قرآنی را شناسایی کرده‌ایم. سپس این لیست را با لیست آثار ارسالی به دبیرخانه مقایسه کرده تا آثاری را که احیاناً به دبیرخانه ارسال نشده‌اند را نیز در داوری‌ها شرکت دهیم.

وی افزود: در مجموع 87 عنوان کتاب، رمان و داستان بزرگسال، 200 عنوان کتاب کودک و نوجوان که برخی 14 جلدی و برخی 10 جلدی بودند، 15 عنوان کتاب پژوهشی و یک مجموعه آموزشی در داوری‌ها به صورت جداگانه شرکت داده شدند.

فتاحی افزود: از بین کتاب‌های گروه بزرگسال در جلسات داوری، 16 عنوان کتاب به مرحله نهایی رسید که به دلیل رقابت تنگاتنگ و کیفیت بالای آثار، ناچار بودیم این تعداد را با هم به مقایسه بنشینیم. در نهایت در طول یک ماه داوری پس از بررسی‌های دقیق 3 برگزیده در این بخش انتخاب شدند.

رقابت تنگاتنگ در حوزه کودک و نوجوان

وی گفت: در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان نیز از میان 200 آثاری که به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته‌اند، پس از داوری‌ها 70 عنوان کتاب به مرحله نهایی راه یافت. این تعداد بالا بیشتر به این دلیل بود که سطح کتاب‌ها از نظر کیفی بالا بوده و باید بررسی‌های دقیق‌تری در یک رقابت نزدیک انجام می‌شد. از میان این 70 عنوان نیز در نهایت 9 کتاب شامل 3 رمان نوجوان، 3 داستان کودک و نوجوان و 3 مجموعه کودک برگزیده شدند.

در مجموع 87 عنوان کتاب، رمان و داستان بزرگسال، 200 عنوان کتاب کودک و نوجوان که برخی 14 جلدی و برخی 10 جلدی بودند، 15 عنوان کتاب پژوهشی و یک مجموعه آموزشی در داوری‌ها به صورت جداگانه شرکت داده شدند

دبیر علمی جشنواره با بیان این مطلب که در حوزه پژوهش‌های قرآنی نیز 15 عنوان بررسی شد، گفت: 9 عنوان از این میان به مرحله داوری‌های نهایی راه یافتند.

وی در اشاره به شکل و شیوه داوری‌ها افزود: داستان‌های قرآنی از نظر فنی تفاوت زیادی با داستان به معنای عام ندارند، اکنون در سال 1389 پس از گذشت 30 سال از انقلاب و پس از برگزاری جشنواره‌های متعدد، سطح ادبی و هنری ما به اندازه‌ای ارتقا یافته که همان انتظاری را از جشنواره قصه‌های قرآنی داریم که از جشنواره کتاب سال داریم. این جشنواره با هدف ترویج و ایجاد انگیزه برای نگارش قصه‌های قرآنی به وجود آمده و پایه‌ریزی شده است.

معیارهای داوری

فتاحی در اشاره به معیارهای داوری گفت: معیارهای داوران ما در گزینش کتاب‌های برتر نیز در درجه نخست مجموعه اصول و ویژگی‌هایی بود که یک داستان به معنای دقیق کلمه باید داشته باشد؛ یعنی رعایت اصول داستان‌نویسی و در درجه دوم سندیت ارتباط تاریخی و قرآنی با داستانی که نوشته شده است؛ یعنی اعتبار علمی و استنادی.

حمایت‌ از آثار برگزیده در قالب خرید و انتشار

حجت‌الاسلام نقدی در ادامه جلسه در اشاره به حمایت‌ از آثار برگزیده گفت: نخستین گام در حمایت از این آثار این است که نسخه‌های متعددی را از این آثار خریداری کرده‌ایم و جهت معرفی به حاضران در جشنواره ارائه خواهیم کرد. همچنین ما در این راستا تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که قراردادهایی با نویسندگان برای خلق و تولید آثار برتر قرآنی تنظیم شود، تا نویسنده با فراغ بال اثری را خلق کند و دغدغه چاپ و انتشار آن را نداشته باشد. البته در کشور ما بحث اطلاع‌رسانی با ضعف روبروست و ممکن است نویسندگانی از این موضوع بی‌خبر باشند؛ بنابراین لازم است تا اطلاع‌رسانی وسیع‌تری در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: این آثار قرآنی می‌توانند دست‌مایه‌ای برای خلق سایر تولیدات قرآنی مانند فیلم‌نامه‌ها و نمایشنامه‌ها شوند.

وی با بیان این مطلب که سومین جشنواره قصه‌های قرآنی سه‌شنبه، 22 تیر از ساعت 21 تا 23 در سالن اجلاس سران برگزار می‌‌شود، گفت: تلاش داریم تا این جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

نقدی در پایان عنوان کرد: در ستاد برگزاری جشنواره قرار بر این شد که کلاس‌های آموزشی برگزار شود تا نویسندگان ما بر اساس آمار و ارقام و منابع و مأخذ مستند؛ به بهره‌گیری از منابع و معارف قرآنی بپردازند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد