★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ آمار ایدز در ایران و جهان

★  آمار ایدز در ایران و جهان

★  آمار ایدز در ایران و جهان

 

 

جدیدترین آمار ایدز ایران: ( تا مهر 1388)

 

<<   بر روی تصاویر کوچک زیر کلیک کنید تا نمودارها را با اندازه ای بزرگتر مشاهده کنید:   >>

 

 

 

★  آمار ایدز در ایران و جهان

★  آمار ایدز در ایران و جهان

★  آمار ایدز در ایران و جهان

★  آمار ایدز در ایران و جهان

 

 

 

 

 

 

اکثر موارد HIV / AIDS  که تاکنون در ایران،  کشف شده اند "مرد" می باشند و این بدان علت است که زنان، کمتر جهت آزمایش مراجعه نموده اند، خصوصاً بدلیل آنکه امکان دستیابی به گروه های پرخطری همچون زنان خیابانی به منظور مشاوره و ترغیب آنان به انجام آزمایش HIV بسیار سخت و گاهی ناممکن می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اکثر موارد آلودگی به HIV (حدود 75 % ) در گروه سنی 49 -15 سال رخ داده اند که گروه سنی فعال و مولد جامعه را تشکیل می دهند.

 

 

عمده ترین راه انتقال HIV در جهان٬ تماس جنسی با فرد آلوده به HIV است.

افراد آلوده به HIV ممکن است ظاهری سالم داشته باشند، در حالیکه در طی رفتارهای پر خطر می توانند HIV را به دیگران منتقل بکنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 چرا جوانان بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض خطر آلودگی به HIV هستند؟

رفتارهای مرتبط با سوء مصرف مواد معمولا از اوایل 20 سالگی آغاز می گردد (اغلب بین 15 تا 25 سالگی).
علل تمایل به مصرف مواد مخدر بسیار متنوع می باشد از جمله: اضطراب ،‌افسردگی، نابسامانی های خانوادگی و مشکلات اقتصادی. (البته سوء مصرف مواد در طبقه مرفه اجتماع نیز ممکن است روی دهد یعنی در کسانی که از اوقات فراغت بیشتری برخوردارند یا والدین نظارت کمتری بر آنان دارند.)

در مطالعه ای که در سال 1378 از نظر الگوی سوء مصرف مواد انجام گرفت نشان داد که یک سوم موارد اولین استفاده مواد مخدر در بین جوانان ایرانی زمانی اتفاق افتاده است که گروهی از جوانان هم سن و سال دور هم جمع بوده اند و بسیاری از این موارد دوست معتاد داشته اند لذا پرهیز از قرار گرفتن در موقعیتهایی که فرد را در معرض خطر سوء مصرف مواد قرار می دهد شدیدا توصیه می گردد.



افزایش شیوع ایدز در مصرف کنندگان اکستاسی (Ecstasy):
مطالعات ثابت کرده اند که جوانان تحت تاثیر اکستاسی، اقدام به برقراری ارتباطات جنسی نا مطمئن و حفاظت نشده بیشتری می کنند.



بطور کلی عوامل عمده ای که جوانان را در معرض خطر ویژه آلودگی به HIV قرار می دهند عبارتند از:

* مهاجرت و دوری از خانواده (بسیاری از جوانان جهت یافتن کار یا ادامه تحصیل از خانواده و شهر خود دور می شود که به این ترتیب در معرض خطر بیشتری نسبت به جوانانی که در کنار خانواده خود بسر می برند قرار می گیرند خصوصا اگر این مساله با کمبود آگاهی یا فقدان دسترسی یه سرویس های مناسب بهداشتی و مشاوره ای نیز همراه باشد؛ از طرفی بازگشت افرادی که احتمالاً آلوده به HIV شده باشند، خطر ابتلای همسرانشان را نیز در پی خواهد داشت)
* تغییر الگوی استفاده از مواد مخدر بسوی اعتیاد تزریقی؛
* نابسامانی اقتصادی - اجتماعی (خصوصا بیکاری؛ در مطالعه انجام شده در سال 1378 نشان داد که 32 % افراد معتاد ایرانی بیکار بوده اند ).
* افزایش سن ازدواج (‌بدلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی)؛
* تاثیر شدید آثار سوء رسانه های گروهی از قبیل ماهواره و اینترنت بر زندگی جوانان.
 

 

 

 

 

 

 امکان افزایش بروز ایدز در ارتباطات اینترنتی در صورت عدم وجود آموزش کافی:


در بررسی که توسط سرویس خدمات بهداشتی کالیفرنیا انجام شده، مشخص گردید که 23% افراد همجنس خواه یا دارای تمایلات دو جنسی، شریک جنسی خود را از طریق اینترنت یافته اند. 39% آنان برای نزدیکی از کاندوم استفاده نکرده اند.
بنظر می رسد لازم است اقدامات پیشگیرانه و آموزش های لازم در زمینه ایدز نیز از طریق اینترنت رواج یابد
 

منبع: رویتر 29 جولای 2003

 

 



* جوانان بدلیل طبیعت ماجراجو و لذت طلب گاهی فقط به خوشی های لحظه ای فکر می کنند و حتی گاهی این تصور اشتباه را دارند که بدلیل جوان و سالم بودن از خطر آلودگی به HIV و یا ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی در امان هستند.
* در برخی از کشورها به دلایل فرهنگی یا مذهبی دختران و زنان جوان تمایل دارند تا قبل ازدواج بکارت خود را حفظ نماید و گاهی به همین دلیل به انواعی از تماسهای جنسی اقدام می کنند که با خطر بیشتری از نظر انتقال HIV همراه است همانند برقراری تماس جنسی از راه مقعد (‌ Anal Sex )
* در سوی دیگر طیف٬ کودکان خیابانی قرار دارند که گاه جهت تامین سرپناه و یا غذا تن به خودفروشی می دهند و یا بدلیل عدم وجود سرپرست مورد تجاوز و آزار جنسی قرار می گیرند، به همین دلیل در این گروه نیز شیوع آلودگی به HIV از میزان بالاتری برخوردار است.
 

 

 

 

 

اکثر موارد HIV / AIDS  که تاکنون در ایران، کشف شده اند "مرد" می باشند و این بدان علت است که زنان ، کمتر جهت آزمایش مراجعه نموده اند، خصوصاً بدلیل آنکه امکان دستیابی به گروه های پرخطری همچون زنان خیابانی به منظور مشاوره و ترغیب آنان به انجام آزمایش HIV بسیار سخت و گاهی ناممکن می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع اطلاعات:

مرکز بهداشت استان خراسان رضوی

 

 

 

برای مشاده آمار منتشر شده از طرف سارمان جهانی بهداشت٬ بر روی لینک زیر کلیک کنید:

http://www.unaids.org/html/pub/publications/fact-sheets01/iran_en_pdf.pdf

 

 

 

 

 

 

برای مشاهده آمار ایدز درجهان اینجا را کلیک کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد