★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ رتبه ها و نمره ها

رتبه ها و نمره ها

با اینکه تمام رتبه ها و نمره ها  را دارم اما تنها به 10 نفر اول بدون نمره بسنده می کنم:

1- احسان ابراهیمیان ، تبریز

2- مرتضی حق بیگی ، تبریز

3- مهدی سلیمانی فر ، اصفهان

4- محمد صادق ریاضی ، شیراز

5- علی رضایی ، ساری

6- محمد اکبرنژاد، تبریز

7- بهزاد بجنوردی ، کرمان؟

8- علی محمد باقری ، کرمان؟

9- سعید عباسی ، اراک

10- نوید صادقی ، اصفهان



به قول یکی از دوستان "سنین وئبلاگیندا تورآتان تور آتیپ !" (در وبلاگ تو عنکبوت لانه درست کرده است !)

چون می دانم آرشیو این وبلاگ هنوز به درد بخور هست و همچنین نبود دلیل قانع کننده تصمیمی ندارم این وبلاگ را ببندم. فعلآً هستیم !

تهران :

بعد از چهار سال المپیاد کاری ، دور شدن از آن کمی عجیب بود. البته سعی می کنم درسهای دانشگاه را به مدل المپیاد بخوانم اما نمی شود، اینها از اساس متفاوت هستند.

امّا هجرت امسال من به تهران برای تحصیل در دانشگاه و تدریس های کوچک (بیشتر به منظور شناخت بیشتر از شهر تهران !) در چند جای تهران، بیشتر از درس دادن هایم خود درس گرفتم ، و الان به عنوان کسی که چهار سال در شهر خودم ، تبریز ، کار کرده ام، می توانم تفاوت های تبریز ، و یا می توان گفت کل شهرهای ایران به غیر از استان تهران، و پایتخت نشینان را درک کنم.

شاید جالب باشد اما من تنها فرق المپیادی های تهران و بقیه ایران را در یک عامل خلاصه می کنم : ترافیک شدید در تهران ! تاثیر اول این است که به سبب ترافیک و دوری مدارس در خانه ها ، دانش آموزان نمی توانند در مدرسه تا ساعات عصر و خارج از وقت در مدرسه بمانند. تاثیر دوم ماشینی شدن تهرانی ها است که اساس المپیاد بر جزوات اساتید نجوم یا بچه های المپیادی، حل مساله فلان و فلان و فلان کتاب خواندن است، اما در بقیه جاها مانند تبریز و شهرهایی که افراد قوی به المپیاد فرستاده اند، همچون زنجان، مشهد، رفسنجان، ساری و ... اصل بر مبنای ماجراجویی دانش آموزان است ! تاثیر سوم که از گفتنش بسیار متاسف هستم ولی جداً آن را موثر می بینم ، و البته قصد توهین نیز ندارم، تاثیر آلودگی هوا بر هوش دانش آموزان است !!

المپیاد:

تغییرات در کمیته المپیاد نجوم اتوبوسی است و تصمیم ها هم اتوبوسی هستند ! نام المپیاد به صورت گمراه کننده ای عوض می شود ، و تعداد قبولی های مرحله اول به گونه ای می شود که تعریف مرحله اول خدشه دار گردد. سطح تغییرات فعلی در المپیاد نجوم بسیار کلان است و بعد از پنج سال هنوز گویا سال اول یا دوم است.

تبریز :

من از کودکی تراکتور را دوست داشتم ! چه دستگاه تراکتور که راندنش کیف زیادی دارد و چه تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز ! و شعار "داغلاری سؤکر تیراختور" ! (کوه ها را ویران می کن تراکتور !) هنوز زیاد به تبریز می روم و کمابیش از دانش آموزان تبریز با معلومات هستم. اگر پارسال تلاش های زیادی برای قبولی 10 نفری انجام دادیم، و به 90% رسیدیم، امّا شاید تبریز مرا نبخشد که چرا به فکر امسال نبودم و تعداد "نجوم چی" های مان این گونه افت کند. البته شاید شهید مدنی این افت را داشته باشد، امّا مدارس فرزانگان و فردوسی شاید بتوانند این افت را جبران کنند، هر چند شاید سخت باشد و البته به نظرم اهمیت زیادی ندارد، "تیراختورا نه اولدی ... میخ باتدی پنچر اولدی !" البته سال بعد این گونه نخواهد بود و باز هم برگشت پرتعدادی خواهیم داشت، و البته تعجب نکنید بخش قابل توجهی از آنها دختر باشند !

المپیاد بسیج:

امسال المپیاد بسیجی هم در عید خواهیم داشت، با من نیز برای همکاری دعوت شده که من بالاخره آن را پذیرفتم. به احتمال زیاد و نه قطعیت، تدریس دوره پسرها بر عهده من و امیر سادات موسوی خواهد بود. منفی ترین نکته المپیاد بسیج، هزینه 150 هزار تومانی ثبت نام آن است که بسیاری را منصرف می کند، و البته زمان عید آن که البته امسال بد نیست و کسی نباید این بهانه را داشته باشد که خواستم در خانه بمانم و خود بخوانم، اما بهترین زمان آن برای پسر ها است، این المپیاد روزهای اول عید را از شما به بهترین نحو می گیرید، زمانی که باید در خانه های فامیل چایی تعارف کنید ! و بعد از برگشت (هفتم) بیش از یک هفته وقت برای مطالعه نوروزی است.

از تغییرات شرایط سنی المپیاد جهانی آگاه هستید. المپیاد سال 87 ، با حضور دانش آموزان تمام پایه های متوسطه و حتی پیش دانشگاهی برگزار شد. تا جایی که می دانم، سه اول دبیرستانی به مرحله کشوری راه پیدا کردند. پوریا قجری از تهران مدال برنز را گرفت در حالی که احسان عابدی از تبریز مدال نقره و علی علیاری از تبریز مدال طلا را کسب کرد. تعداد سال دومی ها را نمی دانم اما گویا کسی از سال دومی ها بین طلاها نبوده است. و بقیه سال سومی بودند.

تا جایی که من با کمیته نجوم صحبت کرده ام، فکر بر این است که تنها سال سومی ها بتوانند المپیاد بدهند. هرچند هنوز قانونی تصویب نکرده اند. اکنون من می خواهم نظر خودم را درباره این بدهم.

معادلات:

* اگر فقط سوم ها باشند، یعنی کسانی که طلا می گیرند دوره طلا را در حین پیش دانشگاهی می گذارنند، و از نظر درسی بیکار نمی مانند چون بعد از مسابقات جهانی باید به دانشگاه بروند. یعنی طلای معاف کنکور شده عملاً درسش را تمام کرده و نگرانی که او بخاطر کنکور درس مهم (درس های پیش دانشگاهی مهم به حساب نمی آیند زیرا در دیپلم تاثیر ندارند) را رها کند.

** با این قانون عملاً هرکس فقط یکبار حق شرکت در المپیاد را خواهد داشت. یعنی کسی نه تجربه دوره را خواهد داشت (چیزی که کم اهمیت نیست، مخصوصاً برای غیر تهرانی ها) و نه فرصت جبران. بنابرین یک استرس مضاعف روی تمام افراد ایجاد و در نتیجه جو کمی نادوستانه می شود (مثل جو دوره تابستانه المپیاد فیزیک)

*** اگر همین فردا اعلام شود که فقط سوم ها می توانند المپیاد دهند خوب برنامه تمام کسانی که دوم یا حتی اول هستند و می خواهند المپیاد بدهند را به آتش می کشد !

یک نتیجه مستقیم از معادله دوم: اگر همین الان اعلام شد فقط سوم ها می توانند المپیاد دهند، آنگاه سال اولی هایی که امسال المپیاد داده اند سال بعد نمی توانند، و دو سال بعد دوباره می توانند و آنها تجربه دارند در حالی که حق کسب تجربه از دیگران گرفته شده است، به نظر من باید صبر کرد تا این نسل از المپیاد خارج وارد دانشگاه شوند.

حل من برای این معادله درجه سوم این است که :
این بد نیست که المپیاد بین دوم ها و سوم ها باشد (مثل ریاضی) و این قانون نه از امسال، بلکه از سال بعد اجرا شود (معادله سوم)
یعنی من جای کمیته بودم تصویب می کردم:
المپیاد سال 89-88 فقط بین سال دومی ها و سومی ها برگزار می شود.


تبریزیهای المپیاد در مراسم پایان دوره - تهران:

از راست به چپ: رامیاد حدیدی، نیما چرتاب سلطانی، آرمین هدائی، فرشید یوسف زاد، خودم ! ، احسان کاکائی، احسان عابدی، پروین تیموری، پروانه غفاری

نیما چرتاب و رامیاد حدیدی: طلایی های سوم دبیرستانی نجوم از تبریز در پایان دوره - تهران

نیما چرتاب و رامیاد حدیدی

مدال های طلا در پایان دوره -تهران

پایین از راست به چپ: نیما چرتاب سلطانی، رامیاد حدیدی، آراد ایرانمهر (طلای یک زیست از تبریز)، مهرداد خلیل زاد (طلای شیمی، دوستی از ارومیه) ، بالا سمت راست: علی علیاری (تنها طلای اول دبیرستانی امسال در نجوم از تبریز) بالا چپ: ناصر امن زاده (طلای فیزیک از تبریز)

عکسی دسته جمعی بعد از برگشت از تهران در شاهگلی، تبریز

از راست: آراد ایرانمهر، احسان عباچی، بابک بهرامی ،  فرشید یوسف زاد (پایین) ، خودم ! ، نیما چرتاب، علی علیاری، رامیاد حدیدی، بهراد طوقی

خودم، شاهگلی، تبریز:

علی علیاری، شاهگلی، تبریز



** نکته: فرد محاسبه کننده، به دلایلی که همه بر من معلوم نیست بعضی از حرفهای من را درست نفهمیده و چیزهای دیگری نوشته است **
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
گفت و گو با سید صدرا صدرالدینى، برنده مدال طلا و جایزه
ویژه خلاق ترین دانش آموز المپیاد جهانى نجوم و اختر فیزیک
راه حل متفاوت این منجم جوان
 
 
387393.jpg
 

[هما مسافر]
سیدصدرا صدرالدینى ۱۹ ساله و اهل تبریز است. پدرش در رشته عمران تحصیل کرده و مادرش خانه دار است.
صدرا در دبیرستان بود که با نجوم آشنا شد و عشق به مکانیک سماوى او را تا جایى پیش برد که به مطالعات گسترده اى در این زمینه پرداخت. حاصل این مطالعات و تلاش ها در المپیاد نجوم اندونزى مدال طلا بود که عنوان خلاق ترین دانش آموز در قسمت تئورى نیز آن را تکمیل کرد.
حاصل این تلاش ها و چگونگى وارد شدن به نجوم را پس از بازگشت صدرا و گروه اعزامى ایران به این مسابقات جهانى از زبان خودش بخوانید.


از چه زمانى به نجوم علاقه مند شدید
اول دبیرستان.
چطور شد که این احساس در شما به وجود آمد
در مدرسه تیزهوشان تبریز بود که عضو انجمن نجوم شدم. همانجا بود که با رصد کردن و مسائل علمى مربوط به نجوم آشنایى پیدا کردم.
براى موفق شدن در نجوم در چه درسى باید تبحر داشت
باید در دروس ریاضى و فیزیک توانمند و قوى بود.
این دو درس در نجوم چه نقشى دارند
براى محاسبات ریاضى و تئورى هاى فیزیکى باید روى این دو درس تسلط داشت.
چه کسى در این زمینه با تو کار کرد
کسى در نجوم با من کار نکرد. من با کسى ارتباط نداشتم.
چقدر براى مطالعه نجوم زمان مى گذاشتى
برنامه منظمى داشتم. در هفته به صورت میانگین هفته اى ۲۰ ساعت جدى کار مى کردم.
از این که کسى نبود به سؤالاتت جواب دهد یا به تو کمک کند، احساس یأس و ناراحتى نمى کردى
نه اتفاقاً همیشه براى من جذاب بود که خودم بتوانم پاسخ سؤالاتم را پیدا کنم. حتى گاهى حاضر نبودم سؤال کنم، براى این که مى خواستم خودم جواب هایم را پیدا کنم.
بهترین مقامى که ایران در المپیاد نجوم آورده مربوط به چه سالى است
سال گذشته ایران با کره به صورت مشترک مقام اول را به دست آورد.
امسال ایران چه مقامى آورد
سوم شد.
چه چیزى باعث شد کم بیاوریم
بخش رصد با ابزار.
شما قبلاً کجا رصد مى کردید
رصدخانه تبریز.
مگر این رصد کردن ها چه تفاوتى با رصدهایى که در اندونزى مى کردید، داشت
ابزار رصد در اندونزى پیشرفته بود. ما مبتدى بودیم و کار با این ابزار براى ما سخت بود.
براى کار کردن در نجوم و رصد کردن یک فرد علاقه مند باید چگونه وارد شود
متأسفانه مشکلات در این شاخه زیاد است. اگر کسى بخواهد به صورت آماتورى رصد کند، باید عضو مراکز خاصى شود، این امکان تازه براى تهرانى هاست ولى براى شهرستانى ها حتى این امکان نیست یا خیلى کمتر است.
پس چطور امسال بچه هاى المپیاد نجوم ایران همه از شهرستان ها هستند
چون المپیاد به اطلاعات بچه ها بستگى دارد.
تبریز سابقه خوبى در نجوم دارد. در شهرستان منابع و اساتید کم است و مشکل دیگر بصورت کلى این است که نجوم به عنوان یک درس در مدارس ما تدریس نمى شود.
در مدارس کشورهاى شرکت کننده در المپیاد نجوم یک واحد درسى بود
بله، در اکثر کشورها، نجوم به عنوان یک واحد درسى در مدارس تدریس مى شود.
چه فرقى بین نجوم و المپیاد نجوم وجود دارد
نجوم با المپیاد نجوم فرق دارد. کسى که به نجوم علاقه دارد باید به طرف فیزیک و گرایش نجوم قدم بردارد، ولى براى المپیاد نجوم باید در دو درس فیزیک و ریاضى قوى باشد و بتواند محاسبات مربوط را به درستى انجام دهد.
این محاسبات چه فایده اى دارد
ما مى توانیم اطراف خود را بشناسیم و پیش بینى کنیم که چه سیاره اى در کجا قرار دارد و هر کدام چه مشخصاتى دارند. ما با این محاسبات است که یک مدل از دنیاى اطرافمان مى توانیم داشته باشیم. در این صورت و با دانستن این چیزها است که انسان مى تواند قدرت پیش بینى و کنترل مسائل را در دست داشته باشد.
چگونه امکان این کنترل وجود دارد
هنوز این کنترل انجام نشده است. جایگاه سیارات را نمى شود عوض کرد، سفرهاى بین سیاره اى را باید در این کنترل مورد توجه قرار داد و مسائل دیگرى که در این خصوص باید به آن توجه کرد.
در گذشته کشور ما یکى از کشورهایى بوده که در زمینه نجوم و علم اجرام سماوى کارهاى زیادى انجام داده است، اکنون در چه جایگاهى قرار داریم
نجوم باستانى ایران خیلى خوب و پیشرفته بوده است، الآن که به آن تحقیقات و کتاب ها توجه کرده و آن ها را مطالعه مى کنیم، از خواندن آن آثار و اندیشه ها لذت مى بریم اما متأسفانه اکنون کشورهاى دیگر در این زمینه از ما پیشى گرفته اند.
ما در دانشگاه و مدارس رشته و واحد درسى اى به این نام نداریم و بطور کلى روى این رشته نمى توان در ایران زیاد کار کرد.
چرا
در این زمینه هنوز به اعتقاد و مدیریت نرسیده ایم. امکانات در این زمینه خیلى کم است و دانشگاه هاى ما هم از امکانات خوب نجوم برخوردار نیستند.
خلاقانه ترین راه حل مسئله را شما در مسابقات ارائه دادید و در این زمینه برگزیده شدید، این بخش از مسابقه چگونه بود
بله. من نفر اول در این زمینه شدم. خیلى مطالعه و کار کرده بودم. این سؤال، یک سؤال تخصصى بود و من موفق شدم با یک راه حل متفاوت آن مسئله را حل کنم و به این علت در این بخش برگزیده شدم.
خانواده چقدر حمایتت کرد
خانواده ام اول به من گفتند باید به درس هایت بیشتر توجه کنى، ولى بعد از این که متوجه شدند موفقیت در المپیاد معافیت از کنکور و سربازى دارد، مرا در راه رسیدن به اهدافم تشویق کردند.
پدر یا مادرت کدام بیشتر نقش داشتند
هر دو، ولى پدرم بیشتر تشویقم مى کرد.
به چه شاخه نجوم بیشتر علاقه دارى
مکانیک سماوى.
مى خواهى به کجا برسى
کار مکانیک سماوى را انجام دهم.
در آن لحظه که براى گرفتن مدال طلا نام تو را خواندند چه احساسى داشتى
خیلى خوشحال بودم که موفق شده ام براى کشورم مدال بیاورم، مى دانستم که مردم کشور و شهرم از این موضوع خیلى خوشحال مى شوند.
این موفقیت را مدیون چه کسى هستید
خداوند، پدر، مادر و اساتیدى که راهنمایى ام کردند و مسئولان مدرسه ام که خیلى به من کمک کردند. در کنار این کمک ها، خودم هم خیلى تلاش کردم تا به این موفقیت رسیدم.



آزمون تحلیل داده ها: Data analysis

آزمون رصد با سی سی دی : CCD Observation

آزمون رصد با چشم غیر مسلح: Naked eye observation

آزمون تئوی قسمت اول : Theoretical I

آزمون تئوری قسمت دوم: Theoretical II

در مورد آزمون تئوری، به محض اینکه نسخه نهایی آن به دستم برسد در اینجا قرار می دهم، فعلاً چیزی که پیش من است همان چیزی نیست که امتحان دادیم.
 
نتایج المپیاد کشوری نجوم دوره 1387

نتایج تبریزی ها:

مدال طلا: رامیاد حدیدی ، نیما چرتاب سلطانی ، علی علی یاری
مدال نقره: احسان کاکائی، پروین تیموری، احسان عابدی
مدال برنز: آرمین هدائی ، فرشید یوسف زاد ، پروانه غفاری

قابل توجه: احسان کاکائی با اختلاف 0.1 درصد بعد از محسن رضایی زاده، طبق آیین نامه مبنی بر اختلاف کمتر از 1 درصد، در آزمون مرحله دوم نیز نمره یکسان با محسن رضایی زاده داشت، و بنا بر چه قانونی معلوم نیست که چرا دوباره به 0.1 درصد رجوع شد، در هر حال به محسن رضایی زاده نیز تبریک می گویم.

اسامی مدال های طلا:
مهرنوش شفیعی زاده آباده (ری، تهران)
حمیدرضا اکبری (شیراز)
رامیاد حدیدی (تبریز)
شهاب الدین سرمشقی (کرج)
شادی فرحزادی (تهران)
نیما چرتاب سلطانی (تبریز)
نیلوفر نیلفروشان (اصفهان)
محمدعلی مرادی گنجه (قم)
علی علیاری (تبریز)
محسن رضایی زاده (تهران)

* 3 تبریز ، 3 تهران ، 1 از شیراز و اصفهان و کرج و قم
* 7 پسر و 3 دختر

المپیاد فیزیک : بعد از چهارسال از طلای روشن تورانی، ناصر امن زاده مدال طلا برای تبریز به ارمغان آورد.امیرعلی حاتم خانی نیز صاحب مدال نقره شد.

المپیاد زیست: آراد ایرانمهر، طلای یک المپیاد زیست ، و احسان محمدزاده عباچی مدال برنز دریافت کرد. نسترن مقبولی از فرزانگان تبریز هم مدال نقره کسب کرد.

* همانطور که در خبرها دیدید المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک سال 2008 که در اندونزی برگزار شد. بالطبع من از نتیجه خودم راضی هستم، شاید اگر رصد را بهتر می دادم بهتر از نفر اول هندی نیز می شدم و می توانستم علاوه بر best in theory عنوان absloute winner را هم بگیرم. هم تیمی ها اما به نظرم حقشان بیشتر بود. هر چه بود گذشت هدف المپیاد جهانی بیشتر گردش و آشنایی دانش آموزان کشورهای مختلف است، نه اینکه در ایران بسیار آن را مهم جلوه می دهند. کلاً در ایران بعضی چیزها را خیلی مهم جلوه می دهند ...

* نتایج دوره تابستانه المپیادهای علمی همین فردا پس فردا اعلام می شود، به نظر می رسد امسال اولین سال باشد که تبریزی ها بیش از یک مدال طلا بگیرند، حتی من خود پیش بینی می کنم تا 6 مدال طلا هم ظرفیت موجود هست ! فکر کنم در بدترین حالت دو، معمولی سه و بهترین چهار طلا در نجوم بگیریم. اینکه سه طلای نجوم در یکسال گرفته شوند المپیاد نجوم در تبریز را وارد یک فاز جدید می کند. دو مدال برنز جهانی در دو سال متوالی که زمینه نزدیکی به دو رقمی شدن تبریزی ها در دوره کشوری را به وجود آورد. یادم نمی رود از من که پارسال می پرسیدند چند نفر قبولی مرحله دو خواهیم داشت می گفتم شاید نزدیک 10 نفر و کسی باور نمی کرد. با اینکه خود امسال دیگر در تبریز نیستم اما با همت دوستان، باید دیگر امسال 12 الی 15 نفر را از تبریز راهی دوره کشوری کرد !

* در دانشگاه رشته مهندسی مکانیک شریف را انتخاب کردم، سر آن با انتخاب فیزیک فکر زیادی کردم و مهندسی مکانیک را ترجیح دادم، اما نمی خواهم از نجوم دور شوم، تازه تازه دارم حس می کنم به نجوم علاقه دارم !

* و سرانجام، کار ایراسول را امروز من شروع کردم و به زودی هر چه برنامه المپیاد نجوم در ایران هست را در آنجا جمع خواهیم کرد. سعی می کنم تا قبل از شروع دانشگاه ایراسول را شروع کنیم و آن را تحویل مدیریتی دهیم.

* با این وبلاگ هم نمی دانم چه کنم، وبلاگ به نسبت جامعه وبلاگ های ایران سن بالایی دارد و از وبلاگ های قدیمی محسوب می شود، کمی آدم حیفی اش می آید حذفش کند. فعلاً هستیم !


34 نفر دانش آموز در مرحله دوم چهارمین المپیاد نجوم کشور پذیرفته شدند.

* تهران: 11 نفر، دبیرستان علامه طباطبایی گویا 5 نفر است.

* تبریز: 9 نفر
دبیرستان شهید مدنی (مدرسه خودمان): 7 نفر
رامیاد حدیدی (مدال نقره کشوری): سال سوم
احسان کاکائی (مدال برنز کشوری): سال سوم
نیما چرتاب سلطانی: سال سوم
آرمین هدائی: سال سوم
فرشید یوسف زاد: سال سوم
احسان عابدی: سال اول
علی علی یاری: سال اول
دبیرستان فرزانگان:
پروانه غفاری: سال سوم
پروین تیموری : سال سوم

* قم و شیراز و کرج: 3 نفر

* اصفهان : 2 نفر

* ری و مشهد و رفسنجان: 1 نفر

---------------- هنوز اعتراض ها نیز باقی است، تبریزی های عصبانی هم داریم ------------------

من بسیار بسیار خوشحال شدم که مرتضی حق بیگی و سنا کتابچی، کسانی که زحمتی کشیده بودند را در لیست تکمیلی دیدم. ولی هنوز زخم بی رحمی مرحله اول امسال بر تن دانش آموزان بخصوص تبریزی باقی است. اصلان نورقاسمی، زینب السادات مداین، سینا وثوقی، شکور فرشباف و ...
آینده مال ماست
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد