★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ اخبار جدید علوم پزشکی و پرستاری در ایران و جهان

★ اخبار جدید پزشکی و پرستاری

گرچه کروکودیل ها شناگران ماهری نیستند اما موج سواران بزرگی هستند


جانورشناسان می گویند : ” کروکودیل ها موج سواری می کنند  ” .
جانورشناسان می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان می دهد کروکودیل ها شناگران خوبی نیستند اما برای رسیدن به خانه از طریق آبهای اقیانوسی می توانند موج سواری کنند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از یو اس ای تو دی  ، نوعی کروکودیل دریایی به نام crocodylus porosus که به عنوان بزرگترین خزندگان دنیا شناخته می شود (طول آنها می تواند به بیش از ۶ متر برسد) به هیچ وجه شناگر خوبی نیست اما می تواند مسافت های دور را از راه دریا طی کند.

به طوری که این جانور می تواند از اقیانوس هند تا اقیانوس اطلس را بپماید و خود را به جزیره ای بسیار دور در فاصله صدها کیلومتری از محل زندگی خود برساند. به همین منظور این سئوال از سال ها قبل جانورشناسان را به خود مشغول کرده بود که با وجود قدرت شناگری محدود، این جانور عظیم الجثه چگونه می تواند دریاها را پشت سر بگذارد.

اکنون گروهی از محققان استرالیایی دانشگاه کوئینزلند در تحقیقاتی دریافتند که کروکودیل ها هرچند شناگران ماهری نیستند اما موج سواران بزرگی هستند.

این جانوران می توانند مسیر جریان های آب را کشف کنند و سوار بر موج ها از محلی به محل دیگر سفر کنند.

برای دستیابی به این کشف ، زیست شناسان ۲۷ نمونه کروکودیل بزرگسال را به دستگاه های ردیاب صوتی مجهز و از طریق سیگنالهای صوتی، مسیرهای حرکت آنها را ردیابی کردند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند:«نتایج بررسی های ما نشان می دهد که کروکودیلهای دریایی می توانند با موج سواری بر روی جریانهای سطحی آب به طور وسیعی پتانسیل های جابجایی خود را افزایش دهند.

نتایج این بررسی ها حاکی از آن است که یک کروکودیل نر به طول ۳٫۸ متر با استفاده از جریان های فصلی دریا حدود ۵۹۰ کیلومتر را در مدت ۲۵ روز طی کرد و یک کروکودیل دیگر به طول ۴٫۸ متر با طی ۴۱۱ کیلومتر در مدت ۲۰ روز به مقصد رسید.



ممکن است مصرف انسولین با ابتلا به اسکیزوفرنی ارتباط داشته باشد


پژوهشگران آمریکایی می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان می دهد که عملکرد بد انسولین می تواند در سطح مغز منجر به بروز برخی از اختلالات روانی به ویژه اسکیزوفرنی شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت با کشف اتصال مولکولی میان یک نقص در مکانیزمهای انسولین در سلولهای مغزی و رفتارهای مشابه در اسکیزوفرنی موشها دریافتند که برخی از نقایص در عملکرد انسولین مثل بدعملکردیهایی که در دیابت و چاقی مفرط دیده می شوند، می توانند مستقیما با بروز برخی بیماریهای روحی روانی مثل اسکیزوفرنی ارتباط داشته باشند.

این نتایج چشم انداز جدیدی را برای درک بهتر بیماریهای روانی که به بیماران متاثر از دیابت آسیب می رسانند ارائه می کند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: “می دانیم که سطح اختلالات خلق و خو و دیگر آسیبهای روحی در افراد دیابتی افزایش می یابد.

این گروه از دانشمندان نشان دادند همانطور که انسولین، هورمونی است که متابولیسم گلوکز را در بدن تنظیم می کند هورمون دوپامین نیز نوعی انتقال دهنده عصبی است که فعالیتهای حرکتی و توجه را در مغز کنترل می کند.

مشکلاتی که در عملکرد بد دوپامین ایجاد می شوند منجر به بروز اختلالات روانی عصبی مثل افسردگی، پارکینسون، اسکیزوفرنی، اختلال بیش فعالی و کاهش توجه می شود.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج موش اصلاح ژنتیکی شده ای را ایجاد کردند که در آن اختلال کاهش انسولین تنها در نورونها ظاهر شده بود.

نتایج این تحقیقات نشان داد که رفتار این موش مشابه زمانی است که بیماران اسکزیوفرنی به دلیل اختلال درعملکرد دوپامین بروز می دهند.



پژوهشگران موفق به کشف یک پروتئین جدید شده اند که در درمان آلرژی‌های شدید موثر است


کشف یک پروتئین برای مبارزه با آلرژی
محققان ژاپنی به مولکولی ناشناخته در موش‌ها دست یافته‌اند که می‌تواند از واکنش‌های شدید آلرژیک جلوگیری کند. از آنجایی که این مولکول در انسان نیز وجود دارد امید می‌رود که بتوان توسط آن با حساسیت‌های شدید مبارزه کرد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از اشپیگل‌آنلاین  ،  آلرژی واکنش شدید سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت‌زا یا آلرژن‌ها (Allergen) است. سیستم ایمنی برای مبارزه با ماده‌ی حساسیت‌زای احتمالا زیان‌آور پادتن یا آنتی‌بادی (Antibody) تولید می‌کند.

آنتی‌بادی‌ها به آلرژن‌ها می‌چسبند و به اصطلاح کمپلکس آنتی بادی ـ آلرژن را به وجود می‌آورند. سپس این کمپلکس به ماست‌سل‌ها، که سلول‌های ویژه‌ای در سیستم ایمنی هستند، اتصال پیدا می‌کنند. این اتصال باعث می‌شود که تغییری در غشای سلولی ماست‌سل‌ها به وجود بیاید و برخی مواد شیمیایی، از جمله هیستامین، ترشح شود. هیستامین عامل اصلی بروز علائم آلرژیک است.

ماست‌سل‌ها (Mast Cell) سلول‌های بزرگی هستند که به تعداد زیاد در بافت همبندی یافت می‌شوند. وظیفه‌ی اصلی ماست‌سل‌ها ذخیره‌ی برخی واسطه‌های شیمیایی است. این واسطه‌ها، در جریان واکنش‌های آلرژیک آزاد می‌شوند. از مهم‌ترین این واسطه‌های شیمیایی می‌توان هپارین و هیستامین را نام برد.

وظیفه‌ی اصلی هیستامین دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا است. اما همین ماده در موارد آلرژیک باعث ایجاد علائمی مانند خارش بافت مخاطی بینی، چشم و روده می‌شود. هیستامین می‌تواند در موارد شدید به شوک آنافیلاکسیس(Anaphylaxis) منجر گردد. این شوک به واکنش حادی گفته می‌شود که بیمار را در موقعیتی خطرناک قرار می‌دهد. در این حالت بیمار مجموعه‌علائمی از خارش چشم، صورت و التهاب را از خود بروز می‌دهد.

عملکرد پروتئین تازه کشف شده

اینک محققان پروتئینی کشف کرده‌اند که می‌تواند در موارد آلرژیک از طریق مهار اتصال کمپلکس آنتی‌بادی ـ آلرژن به ماست‌سل‌ها مانع از ترشح هیستامین و سایر مواد شیمیایی از این سلول‌ها شود. این پروتئین آلرژین ـ یک (Allergin-1) نام دارد و توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه تسوکوبای ژاپن به ریاست آکیرا شیبویا (Akira Shibuya) کشف شده است.

محققان همچنین در حال آزمایش بر روی موش‌هایی هستند که در آنها مولکول “آلرژین ـ یک” وجود ندارد. دانشمندان دریافته‌اند که این موش‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند و احتمال بروز شوک آنافیلاکسیس در آنها بسیار زیاد است.

بنابراین می‌توان گفت که “آلرژین ـ یک” ماده‌ی مهمی در سیستم ایمنی بدن محسوب می‌گردد و می‌تواند به عنوان ماده‌ای مؤثر در مبارزه با آلژری‌های شدید نقش بازی کند. از آنجایی که این پروتئین در بدن انسان نیز تولید می‌شود می‌توان امیدوار بود که درمان آلرژی از طریق تأثیری که این ماده در بلوکه‌کردن اتصال کمپلکس آنتی‌بادی ـ آلرژن به ماست‌سل‌ها دارد امکان‌پذیر شود.

اما محققان تأکید کرده‌اند که در حال حاضر باید آزمایش‌های دیگری انجام گیرد تا ویژگی‌های دیگر این مولکول روشن شود. هنوز معلوم نیست، در چه شرایطی مولکول “آلرژین ـ یک” مکانیزم یادشده را ایجاد می‌کند.

مشروح این خبر در  نشریه علمی نیچر منتشر شده است .



با ساخت ترانزیستور نیمه انسانی ، نزدیکترین ارتباط میان انسان و ماشین تا به امروز برقرار شد


دانشمندان ترانزیستور نیمه انسانی نیمه ماشینی تولید کردند .

پژوهشگران  ترانزیستور نانویی را درون یک غشای شبه سلولی قرار داده و انرژی مورد نیاز آن را با سوخت خود سلول تامین کردند.  این اقدام نوین راه را برای ایجاد انواع جدیدی از تعاملات انسانی – ماشینی هموار می کند. محققان معتقدند این آزمایش نزدیک ترین ارتباط بین انسان و ماشین تا به امروز است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دیسکاوری نیوز ،  این فناوری می تواند به دانشمندان کمک کند فعالیت های داخلی پروتئین های مرتبط با بیماری ها در درون غشای سلولی را بررسی کنند. این کار می تواند به ارائه شیوه های نوینی برای خواندن و کنترل سلول های مغزی و عصبی منجر شود.
“الکساندر نوی” دانشمند دانشگاه کالیفرنیا و یکی از مجریان این طرح می گوید: این ابزارنسبت به موارد ساخته شده پیشین بیشتر به ساختار های زیست شناختی و الکترونیکی شبیه است.
این پژوهشگران معتقد است، پروتئین ها را که ماشین های زیست شناختی واقعی هستند، گرفته و آنها را به بخشی از مدارهای میکروالکترونیکی فعال تبدیل کرده اند. این دانشمندان با استفاده از یک ترانزیستور ساده ، مدار ایمپلنتی ساخته اند. آنها به جای استفاده از ماده معمولی و رایج “سیلیکون” ؛ از نسل آینده مواد موسوم به نانو لوله های کربنی برای ساخت این تزانزیستور استفاده کرده اند
محققان سپس ترانزیستور نانو لوله ای را با لایه ای از لیپید پوشاندند. این لایه در واقع دیواره ای دولایه از مولکول چربی است و سلول برای جداسازی درون سلول با محیط خارج از آن استفاده می کند.آنها از غشای سلولی واقعی استفاده نکردند.
پژوهشگران برای ایجاد این ساختار سلولی یک پمپ یونی نیز به ساختار قبلی اضافه کردند. این پمپ یک وسیله زیست شناختی است که اتم های باردار کلسیم پتاسیم و دیگر عناصر را به دورن و بیرون سلول پمپاژ می کند. سپس محلولی از آدنوسین تری فسفات و ATP را که انرژی مورد نیاز پمپ یونی را تامین می کند به این ساختار افزوده شد.
این پمپ یونی بار الکتریکی درون سلول ها را تغییر می دهد. این پمپ سپس بار الکتریکی که به ترانزیستور می رود تغییر می دهد و دانشمندان می تواننداین فعالیت را اندازه گیری و مشاهده کنند.
در این ابزار مصنوعی پمپ زیست شناختی انرژی مورد نیاز تزانزیستور مصنوعی را تامین می کند. ابزارهای آینده قراراست خلاف این کار را انجام دهدبطوریکه جریان الکتریکی خارجی بتواند پمپ را به کار انداخته و میزان سرعت یونها را به درون و برون سلول تغییر دهد. این پیشرفت می تواند تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.
بعنوان مثال دانشمندان به جای استفاده از داروها برای توقف رها سازی و یا جذب داروهای مختلف و یا انتقال دهنده های عصبی، می توانند با تغییر تنظیم الکتریسته پمپ یونی، میزان داروها و مولکول های درون و بیرون سلول را تغییر دهند.
پیش از این دانشمندان دیگری تلاش کرده بودند تا به وسایل نیمه انسانی نیمه ماشین دست یابند اما موفق نشدند به چنین نزدیکی و قرابتی برسند.
در پژوهش های پیشین از آنزیمها استفاده شده بود که نمی توانستند به غشای ترانزیستورها ملحق شوند. در این مورد آنزیمی که معمولا در غشا کار می کند به نانو لوله کربنی متصل می شود. این ارتباط جدید بین آنزیم و ترانزیستور می تواند به نظارت و در نهایت به درمان بیماری ها منجر شود.
آنها با اشاره به اینکه تا کاربردهای بالینی این شیوه جدید سالها راه باقی مانده است گفتند: این مطالعه جدید، نزدیک ترین ارتباط بین حیات و ماشین است که تا کنون خلق شده است.
نتایج این تحقیقات در مقالات نانوACS منتشر شده است.



سامانه شیمیایی جدیدی ارائه شده که با جذب دی اکسید کربن موجود در هوا ، محصولات با ارزشی تولید می کند


شیوه جدیدی برای جذب دی اکسید کربن هوا ابداع شد  .

 دانشمندان سامانه شیمیایی جدیدی ارائه کرده اند که می تواند با جذب دی اکسید کربن موجود در هوا و طی یک سری فعل انفعالات شیمیایی، محصولات با ارزشی را تولید کند   .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دیسکاوری نیوز  ،  “دین لیتل” مدیر اجرایی شرکت “نیو اسکای انرژی” می گوید نخست موفق شدند با استفاده از هیدروکسید سدیم(سود سوزآور)، کربن را جذب کنند، با این حال تولید سود سوزآور که یک ماده شیمیایی صنعتی بسیار ارزشمند با کاربردهای متعدد است، انرژی زیادی می برد و گاز کلرین بعنوان محصول فرعی آن تولید می شود.
از این رو، پژوهشگران این سامانه شیمیایی تصمیم گرفتند فرایند پایدار دیگری را جایگزین شیوه تولید کنونی کنندو با استفاده از مواد ارزان قیمت، راکتور اولیه ای را ابداع کردند که می تواند با استفاده از آب، یک محلول نمکی ، دی اکسید موجود در هوا و برق، یک اسید پایه، هیدروژن و اکسیژن تولید کنند.
سپس این پایه اسیدی با دی اکسید کربن وارد واکنش شده و کربونات ایمنی مانند جوش شیرین و سنگ آهک تولید می کند.
به گفته محققان این شرکت، بر خلاف سیستم های رایج که گاز کلرین تولید می کنند در این سیستم جدید، محصولات کربوناتی بسیار ارزشمند تولید می شود.جوش شیرین مصرف خوراکی دارد و از کربونات کلسیم نیز می توان در ساخت مواد استفاده کرد.
برق مورد نیاز این سیستم از صفحات خورشیدی و یا دیگر منابع تجدیدپذیر انرژی تامین می شود.
این شرکت قصد دارد با استفاده از یک راکتور اثبات کند که سیستم آنها می تواند آب را شیرین کند، نمک سولفات سدیم را رسوب دهد و در پایان آب پاکیزه و محصولات مفیدی که ارزششان بیش از آب است، تولید کند.



پس از تولید ” تی‌شرت‌ هایی ” که می‌توانند نبض را اندازه‌گیری و تنفس را ثبت کنند اینک تی‌شرت‌ هایی تولید شده که حرکات بیمار را ثبت می کنند


فناوری‌های جدید تا کنون تی‌شرت‌هایی عرضه کرده بودند که می‌توانند نبض را اندازه‌گیری و تنفس را ثبت کنند. اینک محققان در صددند تی‌شرت‌هایی تولید کنند که بتواند حرکات بیمار را ثبت و درمان بیماران مغزی را آسانتر کند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  “دکتر تی‌شرت” یا تی‌شرتی که تیم تحقیقاتی دانشگاه پیزا به ریاست دانیلو دی روسی (Danilo De Rossi) مشغول تحقیق بر روی آن است طرحی ساده دارد. بیمار باید ابتدا تی‌شرتی چسبان وقابل انعطاف (الاستیک) بپوشد. بعد بر روی این تی‌شرت نوارهایی چسبانده یا تعبیه می‌شود که به آنها چون حاوی حس‌گر یا سنسور هستند نوارهای حس‌گر یا سنسور گفته می‌شود. نوارهای حس‌گر را طوری بر روی تی‌شرت می‌چسبانند که مسیر آنها موازی با عضلات زیر آن باشد.

دانیلو دی روسی برای روشن شدن چگونگی کارکرد این تی‌شرت می‌گوید: «طرح این لباس اگر چه ممکن است خسته‌کننده به نظر برسد، اما سودمند است. چون وقتی که بیمار حرکتی می‌کند یا حالتی به خود می‌گیرد، برخی عضلات کشیده می‌شوند. کشش این عضلات باعث می‌شود که نوارها نیز کشیده شده و حس‌گرها واکنش نشان بدهند. بعد می‌توان با سنجش تعداد زیادی از این سنسورها به حالتی که بیمار به خود گرفته پی‌برد و گفت، اندام‌های او در چه حالتی قرار گرفته‌‌اند».

در بیمارانی که دچار سکته‌‌ی مغزی شده‌اند در مرحله‌ی توانبخشی یا Rehabilitation می‌توان از این تی‌شرت‌ها استفاده کرد.

دکتر روسی می‌گوید: «بیمار تی‌شرت را می‌پوشد و جلوی کامپیوتر ورزش می‌کند. کامپیوتر حرکات بیمار را ثبت و به کلینیک ارسال می‌کند. پزشکان که واکنش‌های بیمار را در کلینیک دنبال می‌کنند، می‌توانند از حالت‌های او تشخیص دهند که آیا این ورزش برای او مفید بوده یا باعث خستگی‌اش شده است و سپس ورزش بعدی را از طریق کامپیوتر به او توصیه ‌می‌کنند. این باعث می‌شود که بیمار در خانه‌ی خود به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یابد و نیازی به مراجعه به کلینیک نداشته باشد».

دکتر تی‌شرت در درمان سندرم Tourette

پروفسور گوئیز‌په آندرئونی (Guiseppe Andreoni) از دانشگاه میلان ایتالیا معتقد است که از تی‌شرت‌های حس‌گر می‌توان برای درمان سندروم تورت کمک گرفت.

سندرم تورت یک اختلال عصبی است که با حرکات غیر ارادی و ناگهانی یا تیک‌ها (Tic) و صداسازی‌های تکرار شونده مشخص می‌شود. بیمار تیک‌های ناخواسته دارد، ناگهان داد می‌زند، صورتش را کش می‌دهد یا شانه‌ی خود را بالا می‌برد. تیک‌ها به صورت غیر منظم بروز می‌کنند و برای پزشک دشوار است، تشخیص دهد آیا دارویی که برای بیمار تجویز کرده اثربخش‌بوده است یا نه. برای همین در حال حاضر از دوربین‌های فیلم‌برداری کمک گرفته می‌شود. با نصب این دوربین‌ها در منزل بیمار و شمارش تیک‌ها در حرکت سریع فیلم تلاش می‌شود تعداد و مدت تناوب آنها اندازه‌گیری گردد.

پروفسور آندروئونی اعتقاد دارد که این روش مشکلاتی به همراه دارد، از جمله اینکه بیمار در خانه‌ی خود احساس راحتی ندارد و همچنین برای اینکه فیلم از دقت برخوردار شود حضور یک فیلم‌بردار ضروری است.

پروفسور گوئیزپه آندروئونی موفق شده است با استفاده از “دکتر تی‌شرت”‌هایی که در آنها سنسورهای حساس به تغییر سرعت نصب شده دفعات و شدت تیک‌ها را اندازه‌گیری کند. وی می‌گوید، این سیستم باید بهبود یابد و دقیق‌تر شود، با وجود این هم پزشکان و هم بیماران نظرشان نسبت به آن بسیار مثبت بوده است.

دانیلو دی روسی، رئیس تیم تحقیقاتی دانشگاه پیزای ایتالیا، بر این باور است که از “دکتر تی‌شرت‌ها” می‌توان در درمان بسیاری از بیماری‌های روانی نیز بهره گرفت. برای مثال در بیماری manic depressive یا افسردگی روان‌شیدایی می‌توان با استفاده از “دکتر تی‌شرت”ها و مطالعه‌ی حالت‌های بیمار به وضعیت روحی او پی برد.

طرح استفاده از “دکتر تی‌شرت”ها هنوز بررسی‌های اولیه‌ی خود را طی می‌کند. در مورد ثمرات و قیمت این تی‌شرت‌ها بحث‌هایی در جریان است. اما در کنار ثمرات و قیمت این تی‌شرت‌ها یک مشکل دیگر نیز وجود دارد و آن طرح و ظاهر آنها است. دی روسی می‌گوید: «هیچ کس نمی‌خواهد چاق به نظر برسد یا شبیه دیوها شود، برای همین ما باید از طراحان و متخصصان مد هم کمک بگیریم».



نانولوله های ساخته شده از طلا می تواند مانع از ابتلا به آنفلوآنزا شود


ساخت نانولوله های ساخته شده از طلا برای مقابله با همه‌گیری آنفلوآنزا  
 
  

پژوهشگران دانشگاه بوفالو و مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا دریافته‌اند که در آینده می‌توان با استفاده از فناوری نانو برای مقابله با ویروسهای عامل همه‌گیری آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای نوع «آ» استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دیلی اکسپرس ، این دانشمندان دریافته‌اند که نانومیله‌هایی از جنس طلا می‌توانند در زمینه مقابله با ویروسهای مختلف آنفلوآنزا موثر و کارآمد باشند.

محققان می‌گویند: این کشف مشترک می‌تواند به تولید نسل جدیدی از داروهای ضد ویروسی برای درمان این بیماریهای مهاجم و طیف گسترده‌ای از بیماریهای عفونی کمک کند. کشف جدید بویژه برای بیماریهای کارایی خواهد داشت که در برابر داروهای معمول مقاوم هستند.

این نانومیله‌های طلا که ساخت دانشمندان دانشگاه بوفالو هستند مانند وسایل نقلیه موثری عمل می‌کنند که مولکول قدرتمند فعال کننده سیستم ایمنی بدن را وارد سلولها می‌کنند. مزیت اصلی این نانومیله‌ها این است که طلا خاصیت سازگاری زیستی دارد.

 نانومیله‌های طلا مانع از این می‌شوند که مولکول وراثتی دی ان آ به هنگام ورود به درون سلول تخریب شود.

شرح این یافته در نشریه پیشرفتهای آکادمی ملی علوم منتشر شده است.



محققان با استفاده از DNA واکسنی ساخته اند که خون رسانی به تومورهای سرطانی را محدود می کند


واکسن ضد سرطان ساخته شد .

نتایج تحقیقات محققان دانشکده پزشکی کارولینسکا سوئد نشان می دهد که یک واکسن جدید که از واکسن DNA ساخته شده با مهار پروتئین (DLL4) ، رشد تومور سرطان سینه در موش ها را کند می کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از فیزورگ ،  اگر یک تومور سرطانی به بیش از چند میلی متر رشد کند، می تواند به منظور تامین مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود شکل گیری رگهای خونی جدید را تحریک کند.
داروهایی که مانع از رشد رگهای خونی می شوند درمان جایگزین بالقوه ای برای این تومورها هستند.
این دانشمندان به تازگی پروتئینی موسوم به (DLL4) را شناسایی کرده اند که نقش مهمی در تنظیم شکل گیری رگ های خونی جدید دارد.
زمانی که یک رگ خونی جدید رشد خود را از یک رگ موجود، آغاز می کند پروتئین(DLL4) در سلول های واقع در انتهای جوانه رگ جدید بیان می شود و مانع از شکل گیری رگهای جدید در سلول های اطراف می شوند.
در صورتی که بیان DLL4 در یک تومور متوقف شود، شاهد افزایش زیاد شکل گیری رگهای خونی جدید ولی ناکارا هستیم که این امر منجر به رشد بسیار کند تومور می شود.
محققان با شناخت این سازوکار واکسن DNA ساخته اند که علیه DLL4 و سلول های انتهای رگهای خونی فعالیت می کند.
آنها نشان دادند که واکسینه شدن علیه DLL4 موجب واکنش آنتی بادی ایمنی بدن به DLL4 شده و همین امر رشد سرطان سینه را در موش ها کند کرد.
به گفته محققان این واکسیناسیون هیچ عوارض نامطلوبی ندارد و توانایی این حیوان را برای بهبود زخم تحت تاثیر قرار نمی دهد.



میزان پروتیین “kinase C zeta” در کودکانی که در معرض خطر ابتلا به آلرژی قرار دارند ، بسیار کمتر از حد معمول است


آزمایش خون ساده ابتلا به آلرژی را در نوزادان پیش بینی می کند 

یک مطالعه که به تازگی انجام شده نشان می دهد با انجام یک آزمایش خون ساده می توان خطر بروز آلرژی را در نوزادان پیش بینی کرد.   

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ای.بی.سی نیوز  ( abc news  )  ،  “تونی فرانت” استاد ایمنی شناسی در “مرکز تحقیقات کودکان” در دانشگاه آدلاید گفت: به نظر می رسد وجود یک پروتیین در سلول های ایمنی نوزادان نشان می دهد که آیا نوزاد در سال های بعدی زندگی مستعد ابتلا به آلرژی است یا خیر.
وی افزود: میزان این پروتیین نشانگر سلولی که پروتیین “kinase C zeta” خوانده می شود در کودکانی که در معرض خطر ابتلا به آلرژی قرار دارند، بسیار کمتر است.

وی افزود: این آزمایش خون در مقایسه با نشانگرهای قبلی مانند سابقه بالینی خانوادگی یا اندازه گیری پادتن محرک آلرژی، بسیار موثرتر است.
فرنت می گوید : حدود هفت سال طول کشید تا در این تحقیق به نتیجه رسیدیم.
محققان هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مصرف مکمل های روغن ماهی در زنان باردار و زنانی که تازه زایمان کرده اند، می تواند خطر ابتلای کودکان به آلرژی را کاهش دهد یا خیر.
فرنت تاکید کرد: مدرکی وجود دارد که نشان می دهد این پروتیین مهم با مصرف مکمل روغن ماهی افزایش می دهد و در برابر آلرژی محافظت ایجاد می کند.



گروهی از دانشمندان، نخستین بار سلولی ساختند که دارای ژنومی مصنوعی است


ساخت نخستین سلول مصنوعی کامل
دانشمندان می گویند با این کشف، می توان، باکتری های جدیدی ساخت که مشکلات زیست محیطی انسان را رفع کند . به گفته این محققان، این سلول از آن جهت، مصنوعی نامیده می شود که کاملا از کروموزوم های مصنوعی تشکیل و اطلاعات اولیه آن در رایانه ها ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان همچنین امیدوارند روش هایی ابداع کنند که به تولید واکسن منجر شود و مواد غذایی و شیمیایی جدیدی نیز بر اساس این، بسازند.

دکتر کریج ونتر و همکارانش اعلام کردند این نخستین سلول مصنوعی است که تاکنون ساخته شده است.

محققان طی مقاله ای در شماره اخیر نشریه ساینس اعلام کردند از این کشف می توان برای طراحی نوعی باکتری اختصاصی استفاده کرد که به تولید سوخت های زیستی کمک کند و محیط زیست را از آلودگی ها ، پاک سازد .

گروه دکتر ونتر در سال دو هزار و هشت اعلام کردند که ژنوم مصنوعی باکتری را ساخته اند و در صددند آن را به درون یکی از باکتری ها منتقل کنند .

به نظر می رسد ، کار محققان پیش از موعد پایان یافته است .

محققان همچنین امیدوارند روش هایی ابداع کنند که به تولید واکسن منجر شود و مواد غذایی و شیمیایی جدیدی نیز بر این مبنا بسازند.

“کریج ونتر” پدر اولین نقشه ژنتیکی انسان اعلام کرد که به همراه تیم خود اولین سری از سلولهای مصنوعی با توانایی خودتکثیری را با موفقیت ایجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، کریگ ونتر مختصص ژنتیک که سابقه ای طولانی در تلاش برای ایجاد حیات مصنوعی دارد اعلام کرد: “ما سلولهایی را طراحی، ترکیب و ایجاد کردیم که می توانند خود را تکثیر کنند.”

پدر اولین نقشه DNA و اولین کروموزم مصنوعی ادامه داد: “فکر می کنیم که این نتایج چه از دیدگاه علمی و چه از نظر فلسفی واقعا مهم باشد و به طور حتم می تواند نگاه ما را به مفهوم حیات تغییر دهد.”

ونتر افزود: “سلول مصنوعی یک ابزار واقعا کارآمد برای طراحی تمام آن چیزهایی است که می خواهیم در زیست شناسی آنها را انجام دهیم. ما در ذهن تعداد بیشماری از کاربردهای محتمل را برای این سلول می پرورانیم.”

 
اولین سلول مصنوعی تاریخ حیات

از میان اولین کاربردهای سلول مصنوعی می توان به ایجاد باکتریهای ناجی محیط زیست اشاره کرد که ونتر از سالیان قبل بارها درباره آنها سخن گفته بود. این باکتریهای مصنوعی می توانند به عنوان کارخانه های زنده سازنده سوختهای زیستی و یا برای آزاد کردن آب و زمین از مواد آلاینده مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین این سلولها می توانند قارچهایی را تولید کنند که همانند اسفنج، دی اکسید کربن را جذب می کنند و یا برای ایجاد باکتریهایی که واکسنها را تولید می کنند به کار روند.

اولین سلول مصنوعی که “میکوپلاسم میکوئیدز JCVI-syn1.0″ نام دارد در موسسه کریگ ونتر در راکویل توسط گروهی به سرپرستی دانیل گیبسون ساخته شده است.

این سلول از نظر ظاهری طبیعی به نظر می رسد اما کاملا توسط DNA مصنوعی کنترل می شود.

در سال ۲۰۰۷ این محققان موفق شدند اولین DNA سنتزی را با تکثیر مصنوعی باکتری “میکوپلاسم میوکوئیدز” به دست آورند.
در سال ۲۰۰۹ و در ادامه این مطالعات توانستند با انتقال ژنوم (طبیعی) میکوپلاسم میکوئیدز به باکتری دیگری به نام “میکوپلاسم کاپریکولوک”، اولین پیوند DNA را انجام دهند.

یکی از اعضای تیم تحقیقاتی کریگ ونتر مشغول کار بر روی کیت ایجاد کننده سلول مصنوعی است

اکنون با استفاده از این دو سابقه تحقیقاتی موفق شدند با پیوند DNA مصنوعی و بارگذاری آن به روی یک سلول باکتری بدون DNA، “اولین سلول مصنوعی تاریخ بشر” را ایجاد کنند.

پدر سلول مصنوعی در این خصوص توضیح داد: “ما این سلول را مصنوعی نامیدیم چون از یک کروموزم مصنوعی به دست آمده و با استفاده از اطلاعات پردازش شده در یک رایانه، ترکیبات شیمیایی و یک سنتزکننده DNA ساخته شده است. این ترکیب از حدود یک میلیون حرف DNA تشکیل شده است (تعداد حروف DNA انسان ۲/۳ میلیارد است). این DNA مصنوعی کاملا شبیه به یک DNA طبیعی است و می تواند در طول فرایند ایجاد، دستخوش جهشهای ژنتیکی شود.”

الگوی اولین سلول مصنوعی

کریج ونتر که این نتایج مهم را در مجله علمی “ساینس” منتشر کرده است ادامه داد: “این سلولی است که می تواند مفهوم حیات را تغییر دهد. این اولین نوع از موجودات خود تکثیرکننده بر روی سیاره زمین است که پدرشان یک رایانه است.”

به اعتقاد این دانشمند آمریکایی، این سلول مصنوعی، نمونه آزمایشی آن چیزی است که از آن می توان به عنوان پتانسیل منحصر به فرد علمی یاد کرد.

دکتر  کریج ونتر پیش از این توانسته بود اولین کروموزم مصنوعی را به وجود آورد، اظهار داشته است که در قرن ۲۲ می توان “ابر انسان مصنوعی” را ایجاد کرد.

کریج ونتر که به خاطر انجام تحقیقات در عرصه ارائه اولین ژن مصنوعی، اولین توالی ژنوم کامل انسان و اولین کروموزم مصنوعی بسیار معروف است در گفتگو با شبکه تلویزیونی “بی بی سی” اظهار داشت: “ایجاد یک ژنوم کامل آزمایشگاهی در این قرن نیز میسر است اما در حال حاضر ما دانشمندان به دلایل اخلاقی با آزمایش این نوع ژنوم روی انسان مخالفیم اما در قرن آینده که تحقیق در خصوص تغییر اجزای DNA برای بهبود برخی از ویژگی های فیزیکی انجام می شود، این اتفاق خواهد افتاد.”

ونتر در تحقیقات خود موفق شده است گونه ای از باکتری های مصنوعی را ایجاد کند که می توانند برای تولید سلاح های باکتریایی مورد استفاده قرار گیرند.

وی در این مورد توضیح داد: “لابراتوار ما از کمیته اخلاق تقاضا کرده است که اولین آزمایشات ما در تولید ابرباکتری ها را به شدت کنترل کند و درحال حاضر هم به منظور اجتناب از هر گونه سوء استفاده از این تحقیقات، یافته های ما را کمیته اخلاق زیستی ایالتی مورد بررسی قرار می دهد. آزمایشاتی شبیه به آزمایش ما در تمام لابراتوارهای دنیا انجام می شود، اما نکته مهم در این است که این تحقیقات با کنترل دقیق انجام شوند.”



آیا می توان نمونه الکترونیکی مغز انسان را با تراشه های کوچک هوشمند ساخت ؟


ساخت نمونه الکترونیکی مغز انسان با تراشه های تلفنهای هوشمند .
دانشمندان در تلاش هستند که با استفاده از ایجاد شبکه ای هوشمند از تراشه های تلفنهای هوشمند ساختاری ابداع کند که از مهارتها و توانایی های مشابه مغز طبیعی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از نیوساینتیست  ،  اگر دارای یک تلفن همراه هوشمند هستید پس حتما بخشی از مغز “استیو فربر” را همیشه به همراه دارید، دانشمندی که در تلاش است مغز سیلیکونی یک بیلیون نرونی را با استفاده از میکروتراشه های موجود در تلفنهای هوشمند در تایوان تولید کند. مهندسان رایانه از گذشته در تلاش بودند توان بالای مغزهای بیولوژیکی را شبیه سازی کنند اما در بهترین حالت تنها موفق به شبیه سازی آن در ابررایانه ها شده اند.

فربر دانشمند علوم رایانه ای در دانشگاه منچستر می گوید در صورتی که بخواهیم از رایانه ها به عنوان بخشی بسیار کوچک از مغز استفاده کنیم باید از ابزار در دسترس، موثر و کم مصرف استفاده کنیم. برخی از دانشمندان باور دارند فربر با شیوه ای که برای شبیه سازی یک مغز بیولوژیکی در پیش گرفته قادر به ساختن و کپی کردن تمامی ویژگی های یک نرون واقعی را نخواهد داشت.

با این حال حتی همین اندازه از شبیه سازی نیز برای فربر که قصد دارد در اولین فرصت ممکن رایانه مغز مانند خود را از جهان اطرافش مطلع سازد کافی خواهد بود. اولین هدف فربر آموزش حرکت دادن یک بازوی روباتیک به این مغز الکترونیکی است. به گفته فربر روباتها محیطی طبیعی و حساس را برای آزمایش بر روی رایانه های شبیه به مغز فراهم می آورند.

رایانه یا مغز فربر بر اساس پردازشگری که وی در سال ۱۹۸۷ ابداع شده بود ساخته شده است. با وجود اینکه این تراشه با هدف پشتیبانی از رایانه های تخریب شده ابداع شده بود به سرعت به یکی از پردازشگرهای پر مصرف در تلفنهای هوشمند و کتاب خوانهای الکترونیک تبدیل شد.

اما یاد دادن رفتارهایی مشابه مغز به رایانه فرایندی بسیار سخت است، نورونها و مدارهای رایانه ای با کمک سیگنالهای الکترونیکی ارتباط برقرار می کنند اما کابلهای حامل این سیگنالها در محیط بیولوژیکی مشابه ثابتی در تجهیزات الکترونیکی ندارند. اهمیت یک اتصال نورونی ویژه یا سیناپس، همزمان با اینکه شبکه می آموزد تاثیر سیگنالهای مختلف دریافتی اش را متعادل سازی کند، تغییر می کند و این توازن سیناپسی باید در مغزهای سیلیکونی نیز به وجود آید.

تراشه های در دست ساخت فربر از ۲۰ هسته پردازشگر ARM برخوردارند که هر یک از آنها هزار نورون را شبیه سازی می کنند. با قرار دادن ۲۰ هزار نورون بر روی هر تراشه برای دست یافتن به یک بیلیون نورون به ۵۰ هزار تراشه نیاز خواهد بود.

تراشه حافظه ای در کنار هر یک از پردازشگرها تغییرات توازن سیناپسی را به عنوان اعداد ساده ای که میزان اهمیت اتصالات داده شده را در هر لحظه نشان می دهند به ثبت می رسانند. به گفته فربر در ابتدا این فرایند به واسطه یک رایانه خانگی نظارت خواهد شد اما با بزرگتر شدن و هوشمند تر شدن دستگاه تنها رایانه ای که توانایی نظارت و انجام چنین فرایندی را خواهد داشت خود دستگاه خواهد بود.

توانایی دیگری که مغز سیلیکونی فاربر باید بیاموزد، یافتن مهارت برای هماهنگ شدن با جرقه های ولتاژی است، پدیده ای که ارسال سیگنالها به وجود می آید. در لحظه یک رایانه برای هماهنگ شدن با سرعتی که یک نرون در آن سیگنال را آزاد می کند مشکلی ندارد اما نرونها در گروه های بسیار بزرگتر و هماهنگ تری از هوش سیلیکونی فعالیت می کنند.

در حالی که دانشمندان در تایوان در انتظار دریافت تراشه ها برای ساخت مغز سیلیکونی به سر می برند، نمونه ای از این مغز را با ۵۰ نورون ساخته و توانستند به آن یاد دهند تا کنترل برنامه ای رایانه ای را به عهده بگیرد. موفقیتی که نشان می دهد تلاش چهار ساله آنها برای طراحی و ساخت چنین سیستمی بیهوده از بین نرفته است.



بسیاری از ژن هایی‌ که در ارتباط با اوتیسم هستند با تشکیل یا عملکرد سیناپس های‌ عصبی‌ در ارتباط هستند


ممکن است اوتیسم ریشه ژنتیکی داشته باشد .
 
  
 با وجود این که هنوز علت اصلی بروز اوتیسم در کودکان به درستی‌ شناسایی نشده، تحقیقات حاکی‌ از آن است که جهش هایی‌ که در برخی‌ ژن ها رخ می‌دهد با ایجاد اختلالات مغزی‌ مرتبط است.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی   ،  محققان دانشگاه پرینکتون امریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اوتیسم در میان برادر یا خواهر کودکانی که به این مشکل مبتلا هستند بیشتر از سایر افراد اتفاق می افتد و از این رو احتمال ژنتیکی‌ بودن بیماری ‌اوتیسم را نشان می‌دهد.

در امریکا، از هر ۱۱۰ کودک حدود ۱ نفر به اوتیسم مبتلا است که روی رفتار، مهارت های اجتماعی‌ و ارتباطی‌ تأثیر می‌گذارد.

محققان با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از منابع ژنتیکی اوتیسم روی ۹۴۳ خانواده که بیشتر آن ها بیش از یک کودک مبتلا به اوتیسم در خانواده داشتند و تحت بررسی های‌ ژنتیکی قرار گرفتند، انجام دادند.

آزمایش ها بروز ۴ جهش ژنی را این خانواده ها نشان داد. دو ژن از این ژن های‌ جهش یافته پیش از این در ارتباط با اوتیسم شناسایی‌ شده بودند که در تشکیل یا حفظ سیناپس های عصبی (محل اتصال اعصاب) نقش دارند.

یکی دیگر از ژن های جدیدی که سناسایی شد مولکول NCAM۲ متصل به سلول عصبی است که در قسمت دم اسبی مغز انسان یافت می شود و در اوتیسم نقش مؤثری دارد. و تحقیقات نشان داد که بسیاری از ژن هایی‌ که در ارتباط با اوتیسم هستند با تشکیل یا عملکرد سیناپس های‌ عصبی‌ در ارتباط هستند.

بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که اوتیسم از لحاظ ژنتیکی بر اثر ایجاد بیماری‌ بروز می کند که روی اتصال عصبی فرد اثر می‌گذارد.

کودکان مبتلا به اوتیسم در یک یا چند ژنی که در عملکرد طبیعی‌ سیناپس ها دخیل هستند جهش دارند. و ممکن است بسیاری از خانواده ها دارای‌ این جهش ژنتیکی NCAM۲ باشند ولی خودشان اختلالی ندارند.



نوعی فن‌آوری جدید نور مادون قرمز را به نور مرئی برای دیدن انسانها تبدیل خواهد کرد


گروهی از محققان دانشگاه فلوراید، نوعی فن‌آوری جدید فیلم باریک طراحی کرده‌اند که می‌تواند نور مادون قرمز را به نور مرئی تبدیل کند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  دانشمندان می‌گویند شاید دیگر از این پس نیازی نباشد که برای بهبود دید شبانه‌مان هویچ بخوریم چون به زودی و طی ۱۸ ماه آینده عینک‌های ارزان قیمت، شیشه‌های خودروها و یا حتی تلفن‌های همراه مجهز به این فن‌آوری وارد بازار خواهند شد که این وظیفه را به خوبی انجام خواهند داد.

ابزارهای کنونی دید شبانه از مقادیر زیادی جریان الکتریسیته با هزاران ولتاژ و لنزهایی با شیشه‌های فوق‌العاده سنگین استفاده می‌کنند تا با ایجاد خلاء بتوانند عمل کنند اما در عوض این فیلم جدید که منطبق با فن‌آوری تلویزیونی صفحه مسطح ابداع شده بدون خلاء‌ و با استفاده‌ه از چراغ‌های ال‌ای‌دی کم مصرف و آلی کار می‌کند.

این ویژگی باعث می‌شود وزن وسیله جدید فوق‌العاده کاهش پیدا کرده و به ۱۰ گرم برسد که فقط چند میکرون ضخامت دارد.

محققان هم چنین در نظر دارند این فناوری را برای اندازه‌گیری گرما توسعه دهند.

جزئیات دستاورد جدید در مجله “مواد پیشرفته” منتشر شده است.



پژوهشگران در یک مومیایی مصری سرطان مغز استخوان کشف کردند


کشف سرطان مغز استخوان در یک مومیایی
پژوهشگران آرژانتینی با بررسی سه مومیایی مصری کشف کردند که یکی از این اجساد مومیایی شده به سرطان مغز استخوان مبتلا بوده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از آنسا  ،  محققان بیمارستان “لوئیس آبه” در بوئنوس آیرس برای اولین بار موفق شدند تصاویری سه بعدی از سه مومیایی مصری به دست آورند.

این تکنیک که با استفاده از دستگاه پرتونگاری مقطعی انجام می شود به دانشمندان اجازه می دهد که داخل بدن این مومیاییها را مشاهده کنند.

نتایج این بررسی نشان داد که یکی از این سه مومیایی مصری که قدمتی سه هزار ساله دارند مبتلا به نوعی سرطان مغز استخوان بوده است.در این خصوص این محققان اظهار داشتند: ما موفق شدیم داخل بدن این اجساد را ببینیم و این سرطان را تشخیص دهیم.”

این مومیاییها در سال ۱۸۸۸ کشف شدند و درحال حاضر در موزه علوم طبیعی “لا پلاتا” در آرژانتین نگهداری می شوند.



لیپوزوم های حاوی پروتئین Wnt موجب تقسیم سلول های بنیادی استخوان در ناحیه آسیب دیده می شود


ترکیب طبیعی تسریع رشد استخوان ها شناسایی شد  .

محققان می گویند پروتئینی که بطور طبیعی در بدن ساخته می شود، می تواند با تسریع رشد استخوان ها، به بهبود سریع شکستگی های استخوانی کمک کند.   

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رویترز  ،  پزشکان دریافته اند این پروتئین با ارسال یک سیگنال، سلول های بنیادی استخوان را برای تولید استخوان جدید فعال می کند. این یافته ها می تواند به بهبود پیوند استخوانی منجر شود.
محققان با آزمایش های انجام شده بر روی موش ها به نتیجه رسیده اند اما امیدوارند با توجه به شباهت های زیستی شناختی استخوانی در انسان و موش این شیوه بر روی انسان نیز قابلیت اجرا داشته باشد.
دکتر “جیل هلمز” از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و مجری این تحقیقات معتقد است راهبرد آنها قابلیت درمانی برای بهبود انواع مختلف بافت را دارد.
دانشمندان از مدت ها پیش پروتئین “Wnt” را می شناخته اند و می دانستند که بسیاری از گونه های حیوانی از آن برای باززایی بافت استفاده می کنند. اما کار با این پروتئین سخت است و در آب حل نمی شود.
این پژوهشگران شیوه ای برای تولید ایمپلنت از پروتئین Wnt در حباب های کوچکی از مواد چرب بنام لیپوزوم ها یافتند.
این کار به آنها امکان داد تا آزمایش فعالیت این پروتئین را بر روی حیوانات آغاز کنند.

پزشکان در استخوان موش حفراتی ایجاد کرده و لیپوزوم های کوچک حاوی Wnt را به آن تزریق کردند. آنها مشاهده کردند Wnt موجب شد سلول های بنیادی استخوان را در ناحیه آسیب دیده تقسیم و به سرعت به سلول های استخوان ساز تبدیل شوند.
به گفته محققان نواحی آسیب دیده با لیپوزوم های Wnt به سرعت بهبود یافتند. پس از سه روز، موش های درمان شده با این شیوه نسبت به سایر موش ها، سه و نیم برابر سلول های جدید بیشتری داشتند.
سایر بافت ها از Wnt برای باززایی نیز استفاده می کنند. Wnt در ترمیم اعضا و بافت های متفاوتی نقش دارد.
پژوهشگران قصد دارند راهبرد خود را برای درمان زخم های پوستی سکته های قلبی و مغزی آزمایش کنند.
پس از سکته مغزی و قلبی، آسیب و ضایعات به کندی و بطور ناقص بهبود می یابند که این امر موجب می شود بافت آسیب دیده، عملکرد مطلوب پیشین خود را از دست بدهد.
محققان امیدوارند روزی بتوانند با استفاده از Wnt بافت ها را بگونه ای باززایی کنند که جای زخمی باقی نماند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.



کوچکترین و سبکترین میکروسکوپ جهان فقط ۴۶ گرم وزن دارد


کوچکترین و سبکترین میکروسکوپ جهان ساخته شد .

یک میکروسکوپ کوچک بدون لنز که با ۴۶ گرم وزن کوچکترین و سبکترین میکروسکوپ جهان محسوب می شود، برای کاربردهای پزشکی از راه دور ابداع شد.  

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی   ، این میکروسکوپ بر اساس فناوری تصویربرداری معروف به LUCAS توسط “ایدوغان اوزکان” استادیار مهندسی الکترونیک در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ساخته شده است.
در این میکروسکوپ به جای استفاده از یک لنز برای بزرگ نمایی اجسام؛ فناوری LUCAS با استفاده از یک دیود منتشر کننده نور برای روشن ساختن اجسام و یک دسته حسگر دیجیتال برای تصویر برداری، تصاویر هولوگرافی از میکروذرات یا سلول ها می گیرد.
این میکروسکوپ که در بسته بندی بسیار کوچکی قرار داده شده از قابلیت های بسیار و هزینه پایین برخوردار است.
اوزکان گفت: هدف ما از این طرح ابداع ابزاری است که بتوان از آن در راستای بهبود سلامت افراد در جوامعی استفاده کرد که از محدودیت منابع رنج می برند.
از این فناوری می توان برای تصویربرداری از نمونه های خون یا سایر مایعات حتی در کشورها جهان سوم استفاده کرد.
این میکروسکوپ بدون لنز علاوه بر اینکه متراکم تر و سبک وزن تر از میکروسکوپ های متعارف است، به آموزش افراد برای تحلیل تصاویر تولیدی نیاز ندارد و تصاویر را رایانه تجزیه و تحلیل می کند و نتایج بلافاصله در دسترس قرار می گیرد.
این میکروسکوپ ۴۶ گرم وزن و به اندازه یک تخم مرغ است، یک دستگاه تصویربرداری کامل به شمار می رود.
تنها بخش اتصال خارجی آن یک اتصال “یو.اس.بی” به رایانه یا تلفن هوشمند است تا انرژی آن را تامین کرده و سپس تصاویر را به یک بیمارستان ارسال کند.
اوزکان گفت: این فناوری این قابلیت را دارد که از آن برای مهار بیماری هایی مانند مالاریا، ایدز و سل در مناطقی استفاده کرد که فاصله مکانی زیادی بین افراد نیازمند به مراقبتهای بهداشتی و مراکز ارایه دهنده خدمات بهداشتی وجود دارد.
از این فناوری همچنین می توان برای آزمایش کیفیت آب به دنبال بروز فجایعی مانند طوفان های هاریکن و زمین لرزه استفاده کرد.
نمونه ها با استفاده از یک تراشه کوچک برای آزمایش های بهداشتی وارد میکروسکوپ می شود. این تراشه را می توان از بزاق دهان یا نمونه های خون پر کرد.
در بیانیه دانشگاه یو.سی.ال.آی آمده است: در زمینه آزمایش های خونی این میکروسکوپ بدون لنز می تواند سلول ها و ذرات را از قبیل گلبول های قرمز، سفید و پلاکت های خونی با دقت شناسایی کند.
این یافته ها در نشریه آن لاین Lab on a Chip منتشر شده است.


می توان از سلول های بنیادی موجود در باقی مانده رگ استفاده شده در عمل بای پس قلب برای ترمیم بافت قلب استفاده نمود


استفاده محققان از ضایعات عمل بای پس در ترمیم بافت قلب 

محققان دانشگاه بریستول می گویند: می توان از سلول های بنیادی موجود در باقی مانده رگ استفاده شده در عمل بای پس قلب برای کمک به درمان مشکلات قلبی آینده بهره برد.   

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی ، محققان با استخراج سلول های بنیادی از این رگها، آنها را برای تحریک رشد رگهای خونی جدید در موش ها بکار گرفتند.
نتایج این تحقیقات در نشریه گردش خون منتشر شده است.
محققان می گویند: یافته های آنان می تواند شیوه های درمانی ترمیم ماهیچه های آسیب دیده قلب را یک گام به جلو ببرد.
با این حال یک کارشناس سلول های بنیادی هشدار داد تا ارائه چنین شیوه ای سالها فاصله داریم.
این کشف جدید از محصول زائد هزاران عمل جراحی که هر ساله بر روی قلب بیماران انجام می شود استفاده می کند.
در یک عمل بای پس قلب، جراح بخشی از رگ (معمولا از پای بیمار) را می گیرد و از آن برای جایگزینی رگ قلب مسدود و یا تنگ شده استفاده می کند.
مقدار رگی که در این روش برداشته می شود معمولا بیشتر از میزان مورد نیاز است.
در این پژوهش، محققان از تکه بلا استفاده رگ در آزمایشگاه استفاده کردند و سلول های مولد (پیش ساز) را از آن استخراج نموده و به تکثیر واداشتند.
زمانی که سلول های بنیادی به ماهیچه پای موش تزریق شد، این سلول ها باعث رشد رگهای خونی جدید و بهبود جریان خون شدند.
این نخستین بار است که از سلول های بنیادی باقی مانده رگ در عمل بای پس استفاده می شود.
این سلول ها امکان عمل بای پس قلب را با استفاده از سلول های بنیادی خود فرد فراهم می آورد.
با این حال برخی کارشناسان می گویند: پیش از اجرای این روش بر روی انسان باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.



مغز انسان، سیستم عصبی کرمها و تراشه های رایانه ای از معماری مشابه ای برخوردار است


شباهت مغز انسان، کرمها و تراشه های رایانه‌ای
گروهی از دانشمندان آمریکایی، انگلیسی و آلمانی دریافته اند که مغز انسان، سیستم عصبی کرمها و تراشه های رایانه ای از شباهتی خیره کننده نسبت به یکدیگر برخوردارند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  به گفته “دنیل باست” محقق بخش فیزیک دانشگاه کالیفرنیا، مغز معمولا با رایانه ها مقایسه می شود اما جدا از این حقیقت که هر یک از این ساختارها اطلاعات را با استفاده از الگویی پیچیده از اتصالات در فضایی فیزیکی پردازش می کنند تا کنون آشکار نشده بود آیا شباهت این دو ساختار چیزی بیش از استعاره است یا خیر.

دانشمندان از گذشته موفق به شناسایی اصول ساختاری نوینی شده بودند که می تواند زیر ساخت ساختارهای شبکه ای مغز انسان، عملکرد بالای مدارهای رایانه ای و سیستم عصبی کرمها به شمار رود. با استفاده از اطلاعاتی از قبیل اطلاعات MRI مغز انسانها، نقشه ای از سیستم عصبی کرمها و یک تراشه استاندارد رایانه ای محققان توانستند چگونگی تبدیل شدن هر یک از این سیستمها را به شبکه مورد بررسی قرار دهند.

نتایج نشان داد مغز انسان، سیستم عصبی کرمها و تراشه های رایانه ای از معماری مشابه معماری عروسکی روسها برخوردار بوده و الگوهای مشابهی در این ساختار در اندازه های مختلف تکرار می شوند. در عین حال این مطالعه توانست هویت پدیده ای که به نام “سنجش Rent” شناخته می شود را آشکار کند. قانونی که برای تشریح ارتباط و تعداد ارتباطات میان ارقام و عناصر در منطقه ای معین استفاده قرار می گیرد.

شاید اینگونه به نظر برسد مغز کرمها شباهت بسیار کمی به مغز انسان دارد و هیچ شباهتی به مدارهای رایانه ای ندارند. در حقیقت هر یک از این سیستمها از الگوی اتصالی برخوردارند که به سختی در فضایی فیزیکی قفل شده است، درست مشابه قفل شدن ریل های راه آهن به زمین.

تراشه رایانه ای فعالیت خود را به عنوان یک الگوی اتصالی انتزاعی آغاز می کند که از توانایی های عملیاتی تعیین شده ای برخوردار است. مرحله دوم در عملکرد تراشه ها نقشه برداری از الگوی این اتصالات و تبدیل آن به سطحی دو بعدی بر روی تراشه خواهد بود.

نقشه برداری قدمی کلیدی به شمار می رود که باید در راستای کاهش یافتن طول کابلها و در عین حال باقی ماندن اتصال انتزاعی و یا فعال بودن تراشه برداشته شود. به گفته “باست” مغز نیز به همین شکل از اتصالات ظریفی تشکیل شده است که به ارگانیزم امکان فعالیت می دهد.

محققان معتقدند با توجه به وجود محدودیتهای مشابه در مغزها و تراشه های رایانه ای، اینگونه به نظر می رسد تکامل و نوآوری در تکنولوژی راه حلی یکسان را برای بهبود الگوهای نقشه برداری در ساختارهای عصبی و رایانه ای به وجود آورده است.



آزمایش جدید زیست شیمی ” متابولومیکس ” به دانشمندان امکان می‌دهد که ۱۶۳ سیگنال شیمیایی را در یک لحظه از یک نمونه خون ساده ، ‌آزمایش کنند


ابداع تست جدید برای تشخیص سریع التهابات استخوانی مفصلی
دانشمندان موفق شده‌اند؛ روش جدیدی برای تست تشخیص زودهنگام التهاب استخوانی – مفصلی یا اوستئوآرتریت ابداع کنند.

 

ه گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  این دانشمندان روش‌های جدیدی را برای اندازه‌گیری نشانگرهای زیستی در خون شناسایی کرده‌اند که با کمک آنها می‌توان بیماری التهاب مفصلی – استخوانی را زودتر تشخیص داده و در نتیجه درمان را زودتر آغاز کرد.

این آزمایش جدید زیست شیمی موسوم به «متابولومیکس» به دانشمندان امکان می‌دهد که ۱۶۳ سیگنال شیمیایی را در یک لحظه از یک نمونه خونی ساده، ‌آزمایش کنند.

به گفته پژوهشگران؛ این سیگنالهای شیمیایی محصولات میانجی متابولیسم سلولهای انسانی هستند و نسبت‌های متابولیت ۲۶ هزار تای آنها سرعت واکنش‌های شیمیایی را در بدن انسان نشان می‌دهد.

محققان دپارتمان تحقیقات دوقلو و اپیدمیولوژی ژنتیک در کالج کینگ لندن، روی ۱۲۳ زن سفید پوست مبتلا به اوستئوآرتریت در ناحیه زانو و ۲۹۹ زن سالم مطالعه کردند. آنها دریافتند که ۱۴ نسبت متابولیتی به میزان قابل توجهی با اوستئوآرتریت مرتبط است.

پروفسور تیم اسپکتور محقق اصلی این پژوهش خاطرنشان کرد: این اولین تحقیقی است که در آن از یک روش متابولیکی برای شناسایی نشانگرهای زیستی و اوستئوآرتریت، استفاده می‌شود.

شرح این یافته در مجله «سالانه‌های بیماری‌ها روماتیسمی» منتشر شده است.



اگر توانایی بوئیدن یا چشیدن برخی از بوها از مگس‌ها و کرم‌ها گرفته شود عمر آنها طولانی‌تر می‌شود


بوی دی اکسید کربن روی فرآیند پیری تاثیرگذار است .
محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند که استشمام بوی دی اکسید کربن روی روند پیری تاثیرگذار است.

ه گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،   نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد: بوهای خاصی که بیان کننده غذاها هستند، می‌توانند روی تغییر طول عمر یک جانور و تکثیر فیزیولوژیک آن از طریق فعال سازی تعداد اندکی از نورونهای حسی فوق‌العاده ویژه، تغییراتی را اعمال کنند. برای مثال تحقیقات مشخص کرد اگر توانایی بوئیدن یا چشیدن برخی از بوها از مگس‌ها و کرم‌ها گرفته شود به میزان قابل توجهی عمر آنها طولانی‌تر می‌شود.

اما بوهای خاص و گیرنده‌های حسی که این تاثیر روی فرآیند پیری را کنترل می‌کنند، هنوز ناشناخته هستند.

محققان دانشگاه میشیگان با همکاری یکدیگر و با استفاده از ژنتیک‌های مولکولی در ترکیب با تغییرات رفتاری و محیط زیستی موفق شدند، دریابند که بوی دی اکسید کربن اولین بویی است که به خوبی تاثیر آن در تغییر فیزیولوژی و تاثیر آن بر روی فرآیند پیری شناسایی شده است.

در پژوهش روی مگس‌ها معلوم شد؛ بوی دی اکسید کربن طول عمر آنها را افزایش می‌دهد. همچنین به استرس مقاوم‌تر می‌شوند و چربی بدن این حشرات نیز افزایش پیدا می‌کند.

این محققان در آینده تلاش خواهند کرد تا به بررسی تاثیر این بو و بوهای دیگر روی طول عمر انسان بپردازند.



توانایی انسان در جذب اطلاعات بسیار وسیع و گسترده تر از تصورات ما است


راهکاری برای به خاطر سپردن هشت میلیون و ۷۶۰ هزار رقم!

مطالعات دانشمندان طی سالهای مختلف نشان داده است گنجایش حافظه انسان شاید در نگاه اول محدود به نظر بیاید اما در واقع به اندازه ای بیکران و وسیع است که حافظه رکوردداران حافظه جهان در برابر گنجایش اصلی مغز ناچیز به شمار می آیند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از نیوساینتیست  ،  به خاطر سپردن ۱۱ عدد شماره تلفن همراه به اندازه کافی برای انسان مشکل است. تا کنون یکی از رکوردداران حافظه در جهان یعنی “چائو لو” در چین توانسته است با کمک حافظه خود ۶۷ هزار و ۸۹۰ رقم از عدد پی را در سال ۲۰۰۵ بخواند. اما آیا این توانایی در برابر گنجایش واقعی مغز انسان تنها قطره ای در یک اقیانوس بیکران است؟

توانایی انسان در جذب اطلاعات بسیار وسیع و گسترده است. در سال ۱۹۸۶ “توماس لندور” در مرکز تحقیقات ارتباطات در نیوجرسی، مطالعاتی را در رابطه با کمیت ذخیره اطلاعات بصری و کلامی و سرعت فراموشی آنها مورد بازبینی قرار داد. این تحقیق به وی امکان داد که بتواند میزان توانایی ذخیره اطلاعات بصری و کلامی را در یک فرد بالغ در حدود ۱۲۵ مگابایت تخمین بزند، گنجایشی که برای ذخیره کردن ۱۰۰ کتاب به قطر کتاب “موبی دیک” کافی خواهد بود.

دقیق به خاطر سپردن تعدادی از اعداد و ارقام در ترتیبی صحیح نیازمند تلاشی بیشتر از به خاطر سپردن اطلاعاتی جانبی درباره یک تصویر یا متن خواهد بود. برای پی بردن به محدودیت مدت یک حافظه در نظر گرفتن شیوه هایی که توسط قهرمانان حافظه در جهان مورد استفاده قرار می گیرند مفید خواهد بود.

بسیاری از این افراد برای به خاطر سپردن اطلاعات از شیوه حفظی استفاده می کنند یعنی قبل از آغاز به خاطر سپردن یک عدد، هر چهار رقم را به فرد یا جسمی نسبت می دهند و به این شکل می توانند عدد پی را به شکل توالی از انسانها و اجسام مختلف بیان کنند که به خاطر آوردن آنها داستان یا خاطره ای را برای آنها زنده می کند. این شیوه به افزایش توجه مغز به توالی اتفاقی اعداد و متمرکز کردن حافظه کمک خواهد کرد.

 ”لو” نیز برای به خاطر سپردن ۴۰ هزار رقم از عدد پی هزار ساعت زمان صرف کرد که با توجه به این رتبه می توان گفت بدون در نظر گرفتن محدودیتهای ذهنی، هر فردی که از سن ۲۰ سالگی آغاز به حفظ کردن رقمها کند و روزانه ۱۲ ساعت زمان را برای آن صرف کند در تولد ۷۰ سالگی قادر به بازگو کردن هشت میلیون و ۷۶۰ هزار رقم خواهد بود.



کودکانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند با داشتن شریان های سخت تر مستعد تصلب شریان هستند


شریان های کودکان چاق مانند بزرگسالان سخت و آسیب پذیر است  .
 

محققان متوجه شده اند که کودکانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند و از استقامت بدنی کمتری برخوردارند نسبت به کودکان لاغرتر و آنهاییکه هیکل متناسب تری دارند، شریان های سخت تری دارند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  دکتر “کاترین داویس” متخصص روانشناسی بهداشت بالینی در کالج پزشکی “جورجیا”، گفت: شریان سخت یک نشانه ابتلا به تصلب شریان است.

تصلب شریان یک بیماری خاص بزرگسلان است که بر اثر آن رگ های خونی مسدود می شوند.

در این مطالعه کودکان ۸ تا ۱۱ ساله که اضافه وزن داشتند یا چاق بودند مورد بررسی قرار گرفتند، نیمی از این کودکان پس از مدرسه در فعالیت های بدنی نظیر طناب بازی و یا بسکتبال شرکت می کردند.

نیم دیگر در فعالیت های نشسته مانند بازی صفحه ای (مانند شطرنج، تخته نرد و غیره) و صنایع دستی شرکت داشتند.

محققان با استفاده از ابزار اندازه گیری سختی شریان ها، متوجه شدند، کودکانی که جرم بدنی و چربی بدنی بیشتری داشتند و از استفامت بدنی کمتری برخوردار بودند در مقایسه با کودکان لاغرتر و آنهاییکه هیکلی متناسب تر داشتند ، شریان های سختری داشتند.

این یافته ها در سی و یکمین نشست سالانه انجمن Behavioral Medicine در سیاتل ارائه شدند.



نبود پروتئین ” FIH ” در بدن موش ها ف با جلوگیری از چاقی موجب سلامت و لاغری می شود


پروتئین کنترل کننده چاقی کشف شد  .

محققان می گویند فقدان یک پروتیین می تواند به کنترل وزن کمک کند.  

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از شین هوا  ،   محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه گو با انجام آزمایشاتی بر روی موش ها دریافتند حتی در یک رژیم غذایی پرچرب موش هایی که پروتئین ” FIH ” را نداشتند، لاغر و سالم ماندند.
این پروتئینی در واکنش به پایین بودن سطح اکسیژن نقش دارد.
این کشف می تواند به ارائه داروهایی برای کمک به کنترل وزن منجر شود.
این مطالعات نشان داد ، موش هایی که این پروتئین را نداشتند هیچ نشانه ای از عوارض بیماری ناشی از رژیم غذایی دارای ۶۰ درصد چربی را از خود نشان ندادند . در حالی که موش های طبیعی که همین رژیم غذایی را مصرف کردند دچار افزایش وزن ، کبد چرب و مقاومت به انسولین شدند.
همین مشکل در افرادی روی می دهد که میزان زیادی غذای چرب می خورند.
تحقیقات بیشتر نشان داد که موش هایی که پروتئین FIH را نداشتند سوخت و ساز بیشتر دارند و حساسیت فوق العاده نسبت به انسولین نشان می دهند.
نتایج این تحقیقات در نشریه سوخت و ساز سلولی منتشر شده است.



ابزاری با الکترودهای نازک و قابل انعطاف ابداع شده که نسبت به ابزارهای سخت و ضخیم تر ، علائم مغز یک گربه را بطور دقیقتر ثبت کرد


ایمپلنت مغزی از جنس ابریشم در درمان آسیب نخاعی نویدبخش است .

محققان می گویند یک ایمپلنت مغزی که بخشی از آن از ابریشم ساخته شده، می تواند با ذوب شدن بر روی سطح مغز، ارتباط “دقیقی” برای ثبت علایم فراهم آورد.   

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رویترز ،  آزمایش های انجام شده بر روی ابزار ابداعی این محققان نشان داد که الکترودهای نازک و قابل انعطاف نسبت به ابزارهای سخت و ضخیم تر ، علائم مغز یک گربه را بطور دقیقتر ثبت کرد.
محققان گزارش دادند: چنین ابزارهایی می تواند به افراد مبتلا به صرع، آسیب های نخاعی و حتی استفاده از دست و پاهای مصنوعی کمک کند.
“جان راجرز” از دانشگاه “ایلینویز” و همکارانش در دانشگاه “پنسیلوانیا” و دانشگاه “تافتس” ، این مجموعه های الکترودی را با استفاده از پروتیین ابریشم و الکترودهای نازک فلزی ساختند.
محققان گزارش دادند: ابریشم زیست سازگار و محلول در آب است، این ماده در مغز حل می شود و الکترودها را بر روی آن باقی می گذارد.
محققان این الکتروها را بر روی گربه هایی که بی حس شده بودند، اما چشم هایشان باز بود، آزمایش کردند.
الکترودها علائم چشمان گربه ها را درحالی که به آنها تصاویری نشان داده می شد، ثبت کردند.
دکتر “والتر کوروشتز” از “موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی” گفت: این پیوندها این قابلیت را دارد که تماس میان الکترودها و بافت مغزی را به حداکثر و آسیب وارده به مغز را به حداقل برساند.
وی افزود: این پیوندها می تواند سکویی برای گستره ای از ابزارهایی باشد که در درمان صرع، آسیب های نخاعی و سایر اختلالات عصبی کاربرد دارد.
برای مثال چنین الکترود حساسی می تواند یک حمله صرع را به محض شروع آن تشخیص دهد و پالس هایی را برای مقابله با آن ارسال کند.
همچنین علائم مغزی را می توان به پروتزهای افراد مبتلا به آسیب های نخاعی و سایر آسیب ها ارسال کرد.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Materials منتشر شده است .



دو آنزیم FT و GGT با سرطان ریه مرتبط هستند


درمان امیدبخش در درمان سرطان ریه  
 
 محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد در تحقیقی‌ نشان دادند که دو آنزیم بسیار مرتبط با هم می توانند راهی برای درمان سرطان ریه به شمار آیند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی ،  محققان زمانی‌ به این کشف دست یافتند که تولید دو آنزیم را در موش ها متوقف کردند.

این کار باعث توقف رشد سلول ها، ایجاد تومورهای کم تر و شانس بیشتر زنده ماندن موش های‌ انتقال دهنده ژن شد. در بسیاری از انواع سرطان ها، رشد و گسترش تومورها بر اثر تحریک دو پروتئین Ras و Rho است.

این دو آنزیم برای‌ عملکرد خود باید توسط دو آنزیم مرتبط FT و GGT اصلاح شوند. برخی شرکت های‌ داروسازی موادی را برای کاهش فعالیت این دو آنزیم جهت توقف فعالیت پروتئین Ras و Rho و کاهش ابتلا به سرطان تولید کردند. این کار، تأثیر این مواد را متفاوت می کرد و کار محققان دشوارتر می شد.

محققان با استفاده از موش های‌ انتقال دهنده ژن اثر غیر فعال کردن آنزیم ها و اثر آن روی‌ جلوگیری‌ از بروز سرطان ریه را مورد بررسی قرار دادند. ابتدا از موش هایی استفاده کردند که پروتئین Ras را که باعث ایجاد سرطان ریه می شد، تولید می کردند.

در ابتدا، غیر فعال کردن آنزیم های FT، تومورهای سرطانی کم تری تولید کردند که به منزله عدم توانایی سلول های سرطانی در تقسیم سلولی‌بود.

در مرحله بعد با غیر فعال کردن آنزیم GGT، مجدداً همان اتفاق قبلی تکرار شد و رشد سلولی متوقف شد، تومورهای ریوی کم تری تولید شد و شانس زنده ماندن موش ها بالاتر رفت.

در آزمایش سوم که هر دو آنزیم با هم غیر فعال شدند، توقف رشد سلولی و تولید تومورهای سرطانی با کاهش بسیار شدیدی مواجه شد. این کار هیچ اثر جانبی روی بافت ریه ندارد و درمان مناسبی برای سرطان ریه به حساب می‌آید.



یک آزمایش جدید، با تعیین سطح ” gamma-prime fibrinogen ” خطر حمله قلبی در افراد را پیش بینی می کند


شناسایی افراد در معرض خطر حمله قلبی با آزمایش خون میسر شد  .
 
  
یک آزمایش خون می تواند به شناسایی افرادی که کلسترول بالایی ندارند، اما در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند، کمک کند.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  “دیوید فارل” استاد آسیب شناسی “دانشکده پزشکی دانشگاه بهداشت و علم “اورگون” اعلام کرد: در این آزمایش جدید، سطح ماده ” gamma-prime fibrinogen ” که بخشی از سازوکار لخته شدن خون است اندازه گیری می شود.

فارل گفت: خطر حمله قلبی در افرادی که سطح فیبرینوژن بالاتری دارند ، بیشتر است.

محققان با بررسی نمونه خون سه هزار و ۴۰۰ نفر از مطالعه قلب فرامینگهام ، کارایی این آزمایش خون را تایید کردند.

محققان متوجه شدند ، در بیماران دارای عوامل خطر ساز ابتلا به حمله قلبی مانند کلسترول بالا – شاخص جرم بدنی بالا، داشتن دیابت و سیگاری بودن ، سطح این ماده بالا است.

فارل در بیانیه ای اعلام کرد، هر سال نیم میلیون نفر به حملات قلبی مهلک مبتلا می شوند.

حدود ۲۵۰ هزار بیماری که جان خود را از دست می دهند، کلسترول عادی دارند و برخی از بیمارانی که کلسترول عادی دارند سطح این ماده در ‌آنها بالا است.



حتی بیماریهای ارثی هم قابل پیشگیری هستند


دانشمندان در یک پژوهش جدید نشان دادند که حتی بیماریهای وراثتی هم قابل پیشگیری هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،   این دانشمندان می‌گویند؛ می‌توان از انتقال بیماریهای خطرناک و جدی موروثی از والدین به کودکان جلوگیری کرد.

بر اساس این گزارش، گروهی از محققان پزشکی انگلیس نشان داده‌اند که می‌توان ژن‌های معیوب را بلافاصله پس از بارورسازی ریشه کن کرد و به این ترتیب مانع از تولد نوزادی شد که بیماریهای خطرناک پدر و مادر خود را به ارث برده است.

این گروه از محققان دانشگاه نیوکسل، اطلاعات ژنتیکی مهمی را از یک سلول تخم با میتوکندری آسیب دیده خارج کرده و آنها را دوباره درون یک سلول تخم سالم جاسازی کردند.

بر اساس آمارهای پزشکی، حدود یک کودک از هر ۶۵۰۰ تولد با میتوکندری‌های معیوب و ناقص به دنیا می‌آیند که می‌تواند سبب ضعف ماهیچه‌ای، نابینایی و نارسایی عضوی در آنها شود.



آنقدر روز آزمایشگاه مظلومانه برگزار می شود که حتی رئیس و معاونان بیمارستان هم قدم رنجه نمی کنند تا تبریک و خسته نباشیدی ناچیز تقدیم آنها کنند


حتی در تقویم رسمی کشور هنوز این روز به نام  روز آزمایشگاه  ثبت نشده است و طبیعتا توجهی که باید به این رشته بشود هنوز نشده  است .

۳۰ فروردین روز تولد حکیم جرجانی است و روز آزمایشگاه است. به احتمال قریب به یقین بیشتر شما چنین روزی و چنین نامی را نشنیده بودید. من خود یک آزمایشگاهی هستم، به همین دلیل مناسبت این روز را می دانم. در جامعه هر قشری روزی به نام خود دارند. اما می بینیم که برخی روزها دارای بعد اجتماعی بسیار است و در رسانه ها با سروصدای زیاد از آن یاد می شود. اما برخی دیگر که ما هم جزء آن دسته هستیم، بی هیچ سروصدایی روزمان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از وبلاک  http://mynotes.parsiblog.com  ،    در یادداشتهای سید محمد باقر اقایی می خوانیم :  آنقدر روز آزمایشگاه مظلومانه برگزار می شود که حتی رئیس و معاونان بیمارستان هم قدم رنجه نمی کنند تا تبریک و خسته نباشیدی ناچیز تقدیم آنها کنند. حداکثری کاری که می کنند مقدار ناقابلی پول برای چند نفراز پرسنل آزمایشگاه به عنوان فرد نمونه پرداخت می شود. البته با کسر مالیات!

این در حالی است که روز پرستار، پزشک، معلم و غیره با تبلیغات فراوان برگزار شده و در آن روز که با جشن مفصل همراه است به تمام اشخاص مزبور هدیه، پاداش و هر چیز دیگر که بنامیم پرداخت می شود. گره موقع سخنرانی از آزمایشگاه با عنوان قلب تپنده یک بیمارستان یاد می شود، اما در عمل با کمترین امکانات روبه رو بوده و همیشه باانتقادات فراوان مواجه است. کار در آزمایشگاه به شدت وابسته به مواد، وسایل و دستگاه است؛ و این در حالی است که کمترین امکانات به آزمایشگاه تعلق می گیرد و در عوض توقع جوابهای سریع و دقیق دارند.

البته در این نوشتار غرض بیان مشکلات نیست، بلکه یادآروی روز آزمایشگاه به عموم مردم و به خصوص دولتمردان و مسولین وزارت بهداشت است تا اینکه توجه به این نکته داشته باشند که در یک بیمارستان غیر از پزشک و پرستار کسان دیگری هم کار می کنند و وزارت بهداشت مختص این دو گروه خاص نیست.

در همین جا از دولت محترم تقاضا دارم با توجه بیشتر به این قشر از کارمندان وزارت بهداشت و نیز با معرفی این روز در جامعه از این افراد که در حقیقت به طور مستقیم با آلودگیهای میکروبی و ویروسی درگیر بوده و در شرایط سخت کار میکنند و متاسفانه سختی کار هم به اغلب آنها تعلق نمی گیرد، و نیز از زحمات و تلاش آنها تقدیر مناسب انجام شود.

برخی از افراد شاغل در این بخش برخورد مستقیم با سوشهای میکروبی و ویروسی و نیز نمونه های بیماران مثبت دارند، به طوریکه حتی برخی پزشکان به خود جرات نزدیک شدن به محل کار آنها را نمی دهند. در عوض با امکانات کم، اغلب با شرایط شغلی ناپایدار(طرحی، شرکتی و…) مشغول کارند ؛ و در صورت احتمال مبتلا شدن به بیماری موقعیت مناسبی برای حمایت جدی از آنها متصور نیست.

در آخر این روز را به تمام آزمایشگاهیان عزیز در سراسر کشور تبریک می گویم. امیدوارم در کارتان موفق باشید.



یک مولکول مشتق از ” UDP-Galactose ” در پیشگیری از گسترش سرطان موثر است


مولکول های پیشگیری از گسترش سرطان در بدن کشف شد  .
دانشمندان گروه جدیدی از مولکول ها را شناسایی کرده اند که می تواند به مقابله با گسترش سرطان و دیگر بیماری ها در بدن کمک کند.   

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، محققان دانشگاه ایست آنجلیا در انگلیس می گویند: این مولکول های جدید مشتقات مصنوعی یک محصول طبیعی موسوم به ” UDP-Galactose ” هستند و فعالیت گروهی از آنزیم ها به نام “گلیکوزیل ترانسفرازها” را متوقف می کنند.
سلولهای زیستی از آنزیم گلیکوزیل ترانسفرازها برای تبدیل قند ساده به زنجیره های بلند و ساختارهای شاخه ای قندی استفاده می کنند.
این یافته ها می تواند به پیشرفت های درمانی چشمگیری در درمان سرطان، التهابات و عفونت ها منجر شود.
بسیاری از سلول های زیستی از جمله سلول های سرطانی و باکتریایی، پوشش قندی دارند که شیوه ارتباط سلول ها را با محیط اطراف و دیگر سلول ها تحت تاثیر قرار می دهد.

به طور مثال زمانی که سرطان به سراسر بدن گسترش می یابد و یا باکتری به بدن میزبان انسانی خود نفوذ می کند، بسیاری از تماسهای این سلول های مهاجم با سایر سلول ها از طریق همین پوشش قندی صورت می گیرد.
سلول ها بمنظور تشکیل ساختارهای قندی پیچیده موجود در سطح خود، به آنزیم گلیکوزیل ترانسفراز وابسته اند تا ساختار های قندی تکی و واحد را به یکدیگر متصل می کند.

محققان دریافته اند که مشتقات مصنوعی UDP-Galactose مانع از کارایی و فعالیت این آنزیم ها می شود.
از این رو این مولکول ها مصنوعی می توانند بطور بالقوه در فرایند های مضر زیستی مانند متاستاز سرطان و عفونت های باکتریایی اختلال ایجاد کنند.
کشف هیجان انگیز آنزیم بازدارنده با سازوکار عمل کاملا جدید، قابلیت درمانی قابل توجهی در سرطان ها، التهابات و عفونت ها دارد .

نتایج این تحقیقات می تواند در چگونگی طراحی و بهبود این بازدارنده ها در آینده موثر واقع شود.
محققان امیدوارند با استفاده از یکی از این آنزیم ها و مهارکننده های جدید، بتوانند به داروهای ضد سرطان و ضد عفونی جدید دست یابند.
نتایج این تحقیقات در نشریه زیست شناسی شیمیایی نیچر منتشر شده است.



نوعی ژن ردیاب ویروس آنفلوانزا کشف شده که اردک ها را در برابر ویروس آنفلوانزا ، زنده نگاه می دارد


نوعی ژن کشف شده که آنفلوانزا  را کنترل می کند .
پژوهشگران دانشگاه آلبرتا در کانادا می گویند، نوعی ژن ردیاب ویروس آنفلوانزا را در اردک کشف کرده اند که این امید را ایجاد کرده است که بتوان انسان ها را از حمله ویروس آنفلوانزا محفوظ کرد.

 
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از  مهر  ،   دانشمندان دانشگاه آلبرتا در کانادا می گویند که ژنی را کشف کرده اند که اردک ها را در برابر ویروس آنفلوانزا ، زنده نگاه می دارد.

به گفته محققان ، پس از تزریق این ژن به بدن مرغ ها ، آنها در برابر ویروس آنفلوانزا مصونیت یافته اند.

دانشمندان معتقدند ، کشف این ژن به یافتن راه درمانی مناسب برای کنترل ویروس آنفلوانزا کمک شایانی خواهد کرد.

سه نوع ویروس آنفلوانزا با نام های A, B,C شناخته شده است که نوع A بیشترین توانایی ایجاد همه گیری را دارد.

آنفلوانزای نوع A دارای زیر گونه های مختلفی است که بر اساس آنتی ژن های سطحی H و N نامگذاری می شود مانند H2N2 یا H3N2.

انتقال بیماری از راه ترشحات حلق و بینی بیماران ، آلوده به ویروس است و سرفه و عطسه موجب انتقال بیماری می شود.
تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد، سردرد ، خستگی ، بدن درد ، آبریزش از بینی و چشم ، ناراحتی گلو و سرفه از علائم این بیماری است و  آنفلوانزا در بیماران قلبی ، ریوی ، افراد مسن و کودکان عوارض شدید و مرگ و میر بیشتری را در پی دارد.

تشخیص آنفلوانزا از طریق تهیه نمونه از ترشحات حلق و سپس کشت سلولی یا اندازه گیری آنتی بادی های ضدآنفلوانزا در نمونه خون بیماران انجام می گیرد.



هورمون درمانی به کمک مولکول LED209 ، ممکن است برای درمان عفونت‌های غذایی کاربرد داشته باشد


محققان اعلام کردند: شاید بتوان با بهره‌گیری از هورمون درمانی بتوان با عفونتهای خطرناک غذایی مقابله کرد .

به گفته دانشمندان؛ در داخل روده، رمزگشایی پیام‌های هورمونی که به کاهش تولید مواد سمی کشنده توسط باکتری‌های بیماری زا کمک می‌کند، می‌تواند روشی بهتر برای درمان عفونتهای خطرناک ناشی از مواد غذایی آلوده باشد، جایی که آنتی بیوتیک‌ها بیش از این که سودمند باشد، مضر خواهد بود.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  وانیسا اسپراندیو، محقق این پژوهش خاطرنشان کرد که باکتری‌های روده شامل زنجیره‌های مضر ایکولی و سالمونلا که سبب بروز مسمومیت‌های غذایی می‌شوند، شناسایی شده و به آدرنالین آزاد شده در بدن میزبان واکنش نشان می‌دهند.

این واکنش از طریق حسگری موسوم به QseC که در سطح باکتریایی وجود دارد، آزاد می‌شود. وقتی آدرنالین با حسگر QseC پیوند می‌خورد در نتیجه این پیوند زنجیره‌ای از اتفاقات رخ می‌دهد که در نهایت می‌تواند منجر به تولید مواد سمی شود.

گروه تحقیقاتی اسپراندیو در مرکز پزشکی دانشگاه جنوب غربی تگزاس مولکولی را شناسایی کرده‌اند که LED209 نام دارد و مانع از پیوند آدرنالین به حسگر Qsec می‌شود. به این ترتیب جلوگیری کردن از این پیوند مانع از رویدادهای سیگنال دهنده در درون باکتری می‌شود که در نتیجه تولید مواد سمی را کاهش می‌دهد و هم چنین به میزان قابل توجهی مانع از متصل شدن باکتری‌ها به سلولهای بافت داخلی جدار روده می‌شود.

محققان در آزمایشات خود دریافتند که وقتی موشهای آلوده به باکتری سالمونلا به طور خوراکی مولکول LED209 را مصرف کنند از میزان کلونی این باکتری در روده آنها کاسته می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند؛ این کشف می‌تواند نشان دهنده اولین گروه جدید از مواد ضد میکروبی باشد.

اپراندیو تاکید کرد: Qsec یک هدف دارویی بسیار موثر است چون حداقل در ۲۵ میکروب حیوانی و گیاهی هم وجود دارد اما در پستانداران موجود نیست. این بدان معنی است که داروهایی که این حسگر را مورد هدف قرار می‌دهند به مقدار کمتری سمی هستند و قابلیت آن را دارند که برای مقابله با طیف وسیع و انواع مختلفی از عفونتها مورد استفاده قرار گیرند.

این تحقیق افزود: از آنجا که درمان‌های آنتی بیوتیکی می‌توانند عفونت‌های ایکولی و سالمونلا را حتی وخیم‌تر و شدیدتر کنند بنابراین برای درمان این عفونت‌های میکروبی کشف روشهای درمانی جایگزین مورد نیاز است.

به گفته محققان؛ آنتی بیوتیک‌های معمولی می‌تواند واکنش کمک خواستن را در باکتری بروز دهند که در واقع خاصیت عفونی آن را تقویت می‌کند. در عوض مولکول LED209 برخلاف آنتی بیوتیک‌ها نه باکتری ایکولی را نابود می‌کند و نه مانع از رشد آن می‌شود؛ چون این اقدامات در واقع سبب بروز مکانیسم‌های دفاعی باکتری می‌شود. در حالی که این مولکول اظهارات ژنهایی را کاهش می‌دهد که در رمزگشایی سموم حاصل از این باکتری‌ها و در نتیجه کاهش آزاد شدن سموم آنها نقش دارد.

نتایج این تحقیق در نشست انجمن میکروبیولوژی عمومی در ادینبورگ ارائه شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد