★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ ابداع لیزری که مواد منفجره را بو می‌کشد

★ ابداع لیزری که مواد منفجره را بو می‌کشد

ابداع لیزری که مواد منفجره را بو می‌کشد
دانشمندان انگلیسی اعلام کردند موفق به ساخت فناوری لیزری پیشرفته ای شده اند که می تواند مواد منفجره پنهان شده را ردیابی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، از این تکنولوژی می توان در ردیابی میدانهای مین و بمبهای کنار جاده ای و همچنین بهبود ایمنی در فرودگاه ها استفاده کرد. محققان در دانشگاه سنت اندروز توانسته اند با استفاده از نوعی پلاستیک به نام "پلی فلورن" نوعی لیزر ابداع کنند که می تواند نسبت به بخار ناشی از مواد منفجره واکنش نشان دهد.

به گفته محققان این مکانیزم می تواند موادی تی ان تی مانند که به وفور در مواد منفجره مورد استفاده قرار می گیرند را در غلظت بسیار محدودی شناسایی کند. غلظتی کمتر از 10 ذره در میلیارد. بر فراز میدانهای مین موجود در مناطق ملتهب جنگی ابرهای رقیقی از بخار مولکولهای مواد منفجره ای وجود دارند که بمبها از آن ساخته شده اند.

به این شکل مولکولهای مواد منفجره با صفحه پلاستیکی که لیزر از آن ساخته می شود تماس برقرار کرده و با مولکولهای نورزای لیزر واکنش نشان داده و تابش نور را متوقف می کنند. دانشمندان شرح می دهند این واکنش مولکولهای تی ان تی مانند با زنجیره های پلیمری، شیوه ای کاملا جدید را برای متوقف کردن تابش لیزر فراهم می آورد.

به گفته دانشمندان دانشگاه سنت اندروز زمانی که چنین تکنیکی تکمیل شده و مورد استفاده قرار گیرد، قادر خواهد بود هرگونه ماده منفجره ای را شناسایی کند. این اولین باری است که محققان از لیزرهای پلاستیکی برای ردیابی مواد منفجره استفاده می کنند.

بر اساس گزارش بی بی سی، از دیگر مواردی که برای استفاده از این سیستم لیزری عنوان شده است، تجهیز ابزار روباتیک است تا با ارسال آنها به مناطق مشکوک به داشتن مین و کنترل کردن آنها از راه دور به پاکسازی مناطق مختلف که قربانی جنگ شده اند پرداخت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد