★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ تصرف بندر گوا هندوستان توسط پرتغال

تصرف بندر گوا هندوستان توسط پرتغال
جام جم آنلاین: 500 سال پیش در روز 25 نوامبر سال 1510 میلادی آلفونس دو آلبوکرک ، دریانورد و ماجراجوی پرتغالی بندر گوا در ساحل غربی هندوستان را تصرف کرد.بندر گوا پس از تصرف توسط آلبوکرک به مرکز امپراتوری استعماری پرتغال در جزایر هند شرقی و اقیانوس هند تبدیل شد.

پس از اینکه واسکودوگاما ، دریانورد پرتغالی از طریق دماغه امیدنیک قاره آفریقا را دور زد و توانست به هندوستان برسد ، راه پرتغال برای دستیابی به هندوستان و جزایر و بنادر اقیانوس هند هموار شد.

اکنون زمان آن بود که پرتغالی ها بتوانند با تجارت ادویه به گسترش امپراتوری استعماری خود بپردازند.

آلفونس دو آلبوکرک ، دریانورد و ماجراجوی پرتغالی با یک ناوگان جنگی بنادر استراتژیک زیادی در اقیانوس هند از جزایر هرمز در دهانه خلیج فارس تا مالاکا را تصرف کرد.

فتح شهر و بندر گوا در ساحل غربی هندوستان برای تجارت پرتغال میان شبه جزیره عربستان و آسیای جنوب شرقی حیاتی بود.

آلفونس دو آلبوکرک با ناوگان جنگی خود شهر و بندر گوا را تصرف کرد و این بندر به مرکز امپراتوری استعماری پرتغال در اقیانوس هند تبدیل شد.

هر چند ، پس از گذشت سال ها ، پرتغالی ها بسیاری از بنادری که تصرف کرده بودند را از دست دادند.از جمله جزیره هرمز که در زمان شاه عباس ، پادشاه صفوی با بیرون راندن پرتغالی ها بار دیگر به خاک ایران منضم شد.

اما بندر گوا تا سال 1961 میلادی در تصرف پرتغالی ها باقی ماند و در آن زمان نیز سالازار ، دیکتاتور پرتغال حاضر به باز پس دادن بندر و شهر گوا به کشور مستقل هند نبود.

به این ترتیب ، در روز 25 نوامبر سال 1510 میلادی آلفونس دو آلبوکرک ، دریانورد و ماجراجوی پرتغالی با یک ناوگان جنگی شهر و بندر گوا در ساحل غربی هندوستان را تصرف کرد.

بندر گوا به مرکز امپراتوری استعماری پرتغال در اقیانوس هند تبدیل شد و تا سال 1961 میلادی در اشغال پرتغالی ها باقی ماند.

سرانجام جواهر لعل نهرو ، نخست وزیر هند توانست با توسل به زور ولی بدون خونریزی بندر گوا را بازپس بگیرد و به تسلط اروپایی ها در شبه جزیره هند خاتمه دهد.


بهرام افتخاری 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد