★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★★★™Google★★★

★ آیت‌الله آملی لاریجانی : مفاسد اقتصادی را رها نخواهیم کرد

آیت‌الله آملی لاریجانی :
مفاسد اقتصادی را رها نخواهیم کرد
جام جم آنلاین: رییس قوه قضاییه با اشاره به پرونده کوی دانشگاه گفت: در رابطه با این پرونده بیش از 30 نفر احضار شدند و برای برخی از آن‌ها کیفرخواست قطعی صادر کردیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در همایش پیام ماندگار به مناسبت سالروز تاسیس بسیج دانشجویی با بیان این‌که «پیش از آن‌که مسوولیت‌هایی به عهده‌ام گذاشته شود در دانشگاه‌ها حضور می‌یافتم. معتقدم باید مجالی داده شود تا دانشجویان به ویژه دانشجویان بسیجی در صحنه انقلاب حاضر شوند، همچنین معتقدم که آن‌ها نیروهای عظیمی هستند که می‌توانند به توسعه و پیشرفت سیاسی کشور کمک کنند و امکان ندارد از این منظر اختلافی با نظر مقام معظم رهبری داشته باشم.

وی با بیان این‌که «همواره سعی کردم انتقادپذیر باشم» ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که قوه قضاییه شخص بنده نیست؛ بلکه نهادی است که شما باید از آن پاسداری کنید. درخواست من این است که میان نقد سازنده و توهین تفاوت گذاشته شود و امیدوارم گمان نداشته باشید که کسی تعمدی در قوه قضاییه دارد، بلکه وظیفه ما این است که به قانون عمل کنیم.

وی با طرح این سوال که «اگر شخصی توهین کند و قانون وی را مجرم بداند آیا ما باید رسیدگی کنیم یا خیر؟» گفت: قوه قضاییه موظف است نه مختار. بنده نه حق دارم که از قانون تخطی کنم و نه این کار را خواهم کرد. گاهی در قوه قضاییه میل‌مان به این است که کسی مجرم نباشد ولی اگر طبق قانون مجرم شد، قوه قضاییه مختار نیست.

رییس دستگاه قضایی مبارزه با مفاسد اقتصادی را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: مقام معظم رهبری همه قوا را مسوول پیگیری فرمان هشت ماده‌ای دانستند ولی از لحاظ شرعی و قانونی برای پیگیری دستگاه قضایی مسوول بوده است.

وی با تاکید بر این‌که «بدانید ما پیگیر مسائل مفاسد اقتصادی هستیم و آن را رها نخواهیم کرد» گفت: افراد متهم نیز سر وقت به دادگاه فراخوانده خواهند شد. در خصوص پرونده بیمه تاکنون پنجاه و اندی نفر را به میز محاکمه کشانده‌ایم و به زودی به دادگاه فراخوانده می‌شوند. البته باید توجه داشت که مباحث مفاسد اقتصادی بسیار ظریف است و نباید تا زمان قطعی شدن حکم اعلام اسامی صورت گیرد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: با حکم قاضی نمی‌توان متهم را در روزنامه و تلویزیون تشهیر کرد. اگر روزنامه‌ای اسم متهمی را قبل از قطعی شدن حکم اعلام کند جرم است. به نفع ماست که در مسیر قانونی طی طریق کنیم.

آملی لاریجانی با اشاره اصل هشتم قانون اساسی، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر واقعا مغفول افتاده در حالی که در قانون اساسی به صراحت این موضوع بیان شده است. همچنان که روایات بسیاری در این خصوص وجود دارد و امیدواریم این قانون نیز به تصویب برسد.

وی درباره انتقادات و گلایه‌های مطرح شده نسبت به دستگاه قضایی، اظهار کرد: گلایه از دستگاه قضایی فراوان و بعضا نیز بحق است. در کنار زحمات و فعالیت‌های قضات شریف مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد. یکی از مشکلات ما نیروی انسانی است و در این رابطه از دانشجویان بسیجی می‌خواهیم که به دستگاه قضایی بیایند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: متاسفانه برخی از دانشجویان خوب، به جای این‌که به دستگاه قضایی بیایند به دنبال وکالت می‌روند. البته این به این معنا نیست که وکالت فعالیت خوبی نیست ولی هنگامی که دستگاه قضایی نیاز به نیرو دارد بجاست که این کار انجام شود. هرچه نیروهای ما از لحاظ علمی قوی باشند قطعا در عملکرد ما مفید و موثر خواهند بود.

رییس قوه قضاییه یادآور شد: نسبت به مشکلات دستگاه قضایی بسیار کار کردیم. برای رفع اطاله دادرسی، کمبود نیروی انسانی و استفاده از IT وقت بسیار گذاشته شد. مشکلات ما یکی – دو تا هم نیست. البته متوسط زمان رسیدگی به یک پرونده بر اساس سیستم CMS حدود سه ماه است که فکر نمی‌کنم این مقدار بسیار زیاد باشد.

آملی لاریجانی یکی از مشکلات در کل کشور را نبود آمار دقیق عنوان کرد و گفت: طرح CMS این مشکل را تا حدودی در قوه قضاییه برطرف خواهد کرد.

وی با ابراز خرسندی از این‌که در جمع دانشجویان حضور یافته است، یادآور شد: اگر بتوانم وقت بیشتری را در چنین جمع‌هایی بگذرانم خوشحال خواهم شد.

رییس قوه قضاییه در رابطه با پرونده کوی دانشگاه، اظهار کرد: متاسفانه در پرونده کوی دانشگاه نیروهای امنیتی هیچ کمکی به ما نکردند و این اشاره ‌که هیچ کمکی ارائه نشد، به ما نبود، بلکه به نیروهای امنیتی بود و در جلسه‌ای این موضوع را خدمت مقام معظم رهبری مطرح کردم.

وی با بیان این‌که «اقدامات ما براساس اطلاعاتی بود که از سایر طریق به دست آوردیم» اعلام کرد: در رابطه با این پرونده بیش از 30 نفر احضار شدند و برای برخی از آن‌ها کیفرخواست قطعی صادر کردیم. این پرونده باید به صورت دقیق رسیدگی شود از ما انتظار تعجیل نداشته باشید؛ زیرا ما براساس قانون فعالیت می‌کنیم و نمی‌توانیم براساس اتهام کار کنیم. امیدواریم این پرونده به خوبی به انتها برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد